قرص ورزش؛ ژن ورزشی تازه برای ارتقای مزایای عضلانی

به گزارش وبلاگ مهیار، همه ما می دانیم که ورزش برای سلامتی مفید است. ورزش کردن به شما در مدیریت وزن خود یاری می نماید و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و حتی بعضی سرطان ها را کاهش می دهد. با این حال، تقریبا نیمی از بزرگسالان، مقدار فعالیت میانه توصیه شده (150 دقیقه در هفته) را انجام نمی دهند.

قرص ورزش؛ ژن ورزشی تازه برای ارتقای مزایای عضلانی

بعضی افراد ممکن است بهانه هایی مانند کمبود وقت، انرژی یا انگیزه داشته باشند. بعضی دیگر ممکن است به علت سن یا شرایط خاص سلامتی، محدودیت های فیزیکی داشته باشند.

اما اگر بتوانید بدون عرق کردن - با قورت دادن تنها یک قرص یا تزریق دارو- به مزایای ورزش دست یابید، چه؟

اگر بتوان چنین کاری را انجام داد، بیش از میزان جالب به نظر می رسد، اما در واقع، دانشمندان برای رسیدن به این هدف کوشش می نمایند. مرحله اول این است که بتوان تشخصی داد ورزش چگونه در سطح مولکولی فواید سلامتی دارد. دو مطالعه اخیر در این زمینه به نتایج جالبی رسیده است.

در استرالیا، تیمی از محققان تغییرات در عضلات را به صفر رساندند.

بنجامین پارکر، نویسنده این مطالعه، محقق دپارتمان فیزیولوژی و آناتومی در دانشگاه ملبورن استرالیا، می گوید: بسیاری از این فواید ورزش، از انقباض عضلات اسکلتی ناشی می گردد.

محققان از افراد حاضر در این مطالعه، چه قبل و چه بعد از انجام انواع مختلف ورزش، نمونه برداری های عضلانی انجام دادند: استقامت، سرعت، و تمرین مقاومتی. آنها کشف کردند که یک ژن - به نام ژن C18ORF25 - بعد از همه انواع ورزش ها فعال می گردد.

پارکر می گوید وقتی این ژن از موش ها حذف شد، نتیجه آن کاهش ورزش و نقص عضلانی بود. وقتی فعال شد، عملکرد ماهیچه افزایش یافت.

پارکر می گوید: مطالعه ما C18ORF25 را به عنوان یک ژن ورزشی تازه برای ارتقای مزایای عضلانی شناسایی می نماید.

پارکر می گوید: این یافته ها که در مجله متابولیسم سلولی گزارش شده است، ممکن است بینش ارزشمندی در خصوص نحوه مدیریت اختلالات عضلانی مانند دیستروفی عضلانی و میاستنی گراویس(نوعی فلج ماهیچه ای)، مبارزه با کاهش عضلانی مرتبط با افزایش سن و بهبود عملکرد ورزشی به ما بدهد.

پس از تجزیه و تحلیل نمونه های خون موش ها قبل و بعد از دویدن آنها روی تردمیل، محققان دریافتند که یک ترکیب - به نام Lac-Phe لاکتویل فنیل آلانین بیش از هر ترکیب دیگری افزایش یافته است. با افزایش شدت تمرین، سطح Lac-Phe نیز افزایش یافت. یافته های مشابهی در نمونه های خون 36 انسان نیز مشاهده شد - سطوح Lac-Phe پس از ورزش سخت به اوج خود رسید و در عرض یک ساعت کاهش یافت. جاناتان لانگ، نویسنده این مطالعه، دکتر بیوشیمیایی در استنفورد، می گوید: ما در پی درک بیوشیمیایی اولیه از فیزیولوژی ورزش بودیم و به طور تصادفی به کشف Lac-Phe رسیدیم.

دانشمندان دریافتند که Lac-Phe - محصول جانبی لاکتات (که در مقادیر زیاد در طول ورزش فراوری می گردد) و فنیل آلانین (یک واحد سازنده پروتئین) - می تواند به تنظیم میل به خوردن یاری کند. پس از تزریق این مولکول، جوندگانی که با رژیم غذایی خاص چاق شده بودند، 50 درصد غذای کمتری خوردند و وزن کم کردند. (جالب است که Lac-Phe زمانی که به شکل قرص تجویز می شد نتیجه یکسانی نداشت، احتمالاً به این علت که اسیدهای گوارشی در معده آن را تجزیه و بی اثر می نمایند.) این می تواند شرح دهد که چرا ما بلافاصله بعد از ورزش شدید احساس گرسنگی نمی کنیم.

دکتر یونگ زو، استاد اطفال، تغذیه و زیست شناسی مولکولی و سلولی می گوید: ما به طور فعال در حال آنالیز اثرات سرکوب نماینده اشتها Lac-Phe و مکانیسم های اساسی هستیم. او می گوید اگر همه چیز خوب پیش برود، می توان از آن برای یاری به کاهش وزن در انسان استفاده کرد.

این مطالعه، تنها مطالعه درباره قرص ورزش نیست. در دهه گذشته، محققان موسسه سرطان Dana-Farber در خصوص هورمونی گزارش دادند که بعضی از فواید ورزش را برای سلامتی ایجاد می نماید و اخیراً نشان داده شده است که سطح پروتئین مرتبط با بیماری پارکینسون را کاهش می دهد.

دانشمندان دانشگاه ساوتمپتون در انگلیس ترکیبی را کشف کردند که باعث بهبود سطح قند خون و کاهش وزن در موش های چاق و کم تحرک می گردد. در تحقیقات دیگری روی موش ها، دانشمندان موسسه Salk کشف کردند که چگونه می توان با استفاده از یک ترکیب شیمیایی، جهت ژنی را که با دویدن ایجاد می گردد، فعال کرد. در همین حال، مؤسسه ملی بهداشت در حال تأمین بودجه یک مطالعه بزرگ برای آنالیز تأثیر مولکولی ورزش است.

با این حال، با وجود علاقه، احتمالاً سال ها طول خواهد کشید تا این یافته ها به درمان های بالینی تبدیل شوند. در این بین، اگر می خواهید از مزایای ورزش بهره مند شوید، فعلا باید آن را به روش سنتی انجام دهید.

منبع: فوت و فن / webmd.com

به "قرص ورزش؛ ژن ورزشی تازه برای ارتقای مزایای عضلانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرص ورزش؛ ژن ورزشی تازه برای ارتقای مزایای عضلانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید