مبارزه میلیون ها زنبور با آفات کشاورزی، روشی نوآورانه برای کاهش مصرف سموم شیمیایی

به گزارش وبلاگ مهیار، با رویکرد توسعه روش های نوآورانه کشت و نفوذ فناوری در کشاورزی روش جدیدی برای زنبورها به مرحله تجاری سازی رسیده است.

مبارزه میلیون ها زنبور با آفات کشاورزی، روشی نوآورانه برای کاهش مصرف سموم شیمیایی

به گزارش گروه علم و پیشرفت وبلاگ مهیار به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،در همین زمینه و با هدف حفظ نباتات، طرح توسعه فراوری تجاری زنبورهای تریکوگراما و براکون با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به اجرا درآمده است.

علیرضا نظری مدیرعامل شرکت محصولات بیولوژیک سبزآوران با اشاره به استفاده از این روش برای جمع آوری سوش زنبور زیستی و تخم گیری از میزبان واسط و افزایش ذخیره ژنتیکی استفاده می گردد، ادامه داد: زنبورهای پارازیتوئید تریکوگراما و براکون در زمینه کنترل طبیعی آفات کشاورزی استفاده می شوند. فراوری انبوه و میلیونی این زنبورها هرساله با رهاسازی در مزارع گوجه فرنگی و ذرت اجرا شده و باعث کنترل آفاتی مانند کرم هلیوتیس گوجه فرنگی و کرم ساقه خوار ذرت به صورت مؤثر می گردد.

این فعالیت علاوه بر کاهش هزینه مبارزه کشاورزان، باعث کاهش مصرف سموم شیمیایی و عوارض وحشتناک بعد از آن می گردد.

مبارزه میلیون ها زنبور با آفت ها

کاربرد این زنبورها در زراعت هایی است که آفات پروانه ای درجه یک، باعث نابودی محصول می شوند. زنبور تریکوگراما یک پارازیتوئید تخم آفت بوده و هر زنبور ماده به جستجوی تخم های میزبان می پردازد و با یافتن تخم های آفت میزبان، داخل تخم آفت تخم گذاری می نماید. در نتیجه بعد از یک هفته از داخل تخم آفت یک زنبور بالغ تریکوگراما خارج می گردد و پتانسیل خروج لارو آفت از داخل تخم از بین می رود. با رهاسازی میلیون ها زنبور، با توجه به تراکم آفت، می توان به راحتی جمعیت آفت را به صورت طبیعی کنترل کرد.

آسان شدن مرحله جمع آوری زنبور

از طرفی زنبور براکون این قدرت را دارد که لاروها یا کرم های آفات پروانه ای را در مزارع پارازیته کند. این زنبور یک اکتوپارازیتوئید است بدین معنی که روی بخش خارجی لاروهای آفت تخم گذاری می نماید و لاروهای خارج شده زنبور از لارو میزبان تغذیه کرده و آن را متلاشی می نمایند. کشاورزان به وضوح این پدیده را در مزارع مشاهده می نمایند و بالطبع تمایل زیادی به استفاده از این عوامل کنترل طبیعی آفات دارند.

در این روش نو بومی، نحوه جمع آوری سوش زنبور بیولوژیک و تخم گیری از میزبان واسط، با کارایی بهتری صورت می گیرد. جثه زنبور بسیار کوچک و در میزان نیم میلیمتر است به همین علت جمع آوری آن سخت است. در این روش نو، مرحله جمع آوری آسان تر می گردد و تعداد بیشتری زنبور جمع آوری می شوند. هر چه جمعیت اولیه زنبورها بیشتر باشد، ذخیره ژنتیکی بیشتر شده و درنتیجه، قدرت، توانایی و کارایی زنبور موقع رهاسازی در باغ یا مزرعه بیشتر می گردد.

اجرای طرح در 3 استان

این طرح هم اکنون در سطح وسیعی از باغ ها و مزراع سه استان همدان، قزوین و زنجان در حال انجام است.

طرح توسعه فراوری تجاری زنبورهای تریکوگراما و براکون، با دریافت تسهیلات مصوب معاونت نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مورد حمایت قرار گرفته است.

منبع: خبرگزاری فارس

به "مبارزه میلیون ها زنبور با آفات کشاورزی، روشی نوآورانه برای کاهش مصرف سموم شیمیایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مبارزه میلیون ها زنبور با آفات کشاورزی، روشی نوآورانه برای کاهش مصرف سموم شیمیایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید