مردم به گردشگری ارزان روی آوردند ، ناامیدی از گردشگری ایران در سال 1401

به گزارش وبلاگ مهیار، بیش از دو سال از آغاز شیوع کرونا در ایران و کشورهای دیگر می گذرد. اگرچه کرونا به گردشگری کشورهای دیگر ضربه زد اما در ایران آن را زمین زد. از بیکاری بیش از 44 هزار نفر در این صنعت تا خسارت میلیاردی به آن.

مردم به گردشگری ارزان روی آوردند ، ناامیدی از گردشگری ایران در سال 1401

توریستان داخلی توان پرداخت هزینه های برخی از سفرها و تفریحات را نداشتند. هزینه هایی که با درآمد آنها چندان تناسب نداشت. تورم، افزایش قیمت بلیت، افزایش هزینه های هتل ها، رستوران ها و… در کنار هم ضربه دیگری بود بر پیکره صنعت توریستی در ایران.

از سوی دیگر توریستان خارجی نیز رغبتی برای سفر به ایران نداشتند. این درحالی است که برای برخی از آنها از نظر مالی به صرفه است. اما به گفته فعالان این صنعت، ایران از نظر زیرساخت توریستی آنقدر قوی عمل نکرده است که توان جذب توریستان را داشته باشد.

افزایش توریستی ارزان در ایران

برخی از فعالان صنعت توریستی با افزایش سرعت واکسیناسیون در کشور امیدوار شدند که توریستی در کشور جانی دوباره بگیرد. اما فرخ میرشاهزاده، کارشناس توسعه توریستی به وبلاگ مهیار می گوید: زیرساخت های توریستی در کشور مشکل دارد و با سطحی نگری نمی توان به این صنعت رونق داد.

او می گوید: در دو سال اخیر شاهد رونق نسبی توریستی داخلی بودیم. اما متاسفانه رونق توریستی داخلی، توریستی مولد مالی و در قالب صنعت نبود. توریستی داخلی منفرد بود. به عبارتی مردم به این نتیجه رسیده بودند که با خانواده و جمع بسته آشنایان خود سفر کنند.

میرشاهزاده با اشاره به رونق توریستی ارزان در کشور می گوید: این رونق توریستی منفرد و گروهی کوچک باعث شد که توریستی ارزان برای افراد بیشتر لذت بخش شود. بنابراین توریستی ارزان در کشور افزایش یافت.

او می گوید: توریستان فعلی ما در حال حاضر در پی خدمات توریستی نیستند بلکه در پی گریز از محیط شهری هستند. این دسته از توریستان خدمات سفر را خودشان به عهده می گیرند. بنابراین شاغلان صنعت توریستی از رونق مالی ناشی از توریستی نفعی نمی برند. تنها حجم ترددها در کشور افزایش یافت. بار ترافیکی مقاصد توریستی بالا رفت بدون اینکه با خود رونق مالی را جابه جا کنند. چرخش گردش پول در صنعت توریستی آنطور که بایسته بود، اتفاق نیفتاد.

امیدی به توریستی در سال 1401 نیست

این کارشناس توسعه توریستی بر این باور است که امیدی به توریستی ایران در سال 1401 نیست. میرشاهزاده می گوید: به طور کلی زیرساخت های توریستی ما در کشور مشکل دارد. در دوره کرونا دو رویکرد اشتباه در پیش گرفتیم. سعی کردیم با بالا بردن قیمت خدمات توریستی، کسری درآمد در این حوزه را جبران کنیم.

او ادامه می دهد: در حال حاضر برای یک شب اقامت در یک هتل پنج ستاره باید حدود یک میلیون و 300 پرداخت کنید. این نرخ منطقی نیست. با توجه درآمد جامعه و سبد مصرفی سفر، این مبلغ برای جامعه بسیار سنگین است و افراد حاضر نیستند این هزینه را پرداخت کنند. البته تورم هم در بالا رفتن هزینه خدمات توریستی موثر بود.

میرشاهزاده در ادامه اشتباهاتی که به صنعت توریستی ایران ضربه زد، می گوید: در دو سال اخیر شاهد ریزش منابع انسانی و افت انگیزشی آنها بودیم. این موارد ضربه سنگینی به صنعت توریستی کشور وارد کرد که با شرایط موجود به این راحتی قابل احیا نیست. امیدواریم اتفاقات خوبی بیفتد اما در شرایط فعلی آینده روشنی برای سال 1401 پیش روی توریستی ایران نیست.

ورود توریستان جام جهانی ضدتبلیغ برای ایران

آبان ماه سال 1400، غلامرضا شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران سهم توریستی از اقتصاد ایران حدود چهار درصد است که نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه بسیار پایین است.

رقابت های جام جهانی قطر در سال جاری مورد توجه برخی از کشورها از جمله ایران برای جذب توریست است. اما میرشاهزاده در این مورد می گوید: این یک تاکتیک مقطعی است و عملا برای ما می تواند ضدتبلیغ هم باشد.

این کارشناس توریستی ادامه می دهد: توریست جام جهانی چرا به جای ایران وارد بحرین، امارات و… نشود؟ توان این کشورها در زیرساخت های توریستی بالاتر است.

او می گوید: ورود این توریستان به کشور بد نیست اما وقتی این توریستان به کشور ما وارد شوند و سطح کیفی خدمات ما را ببیند، به عنوان مبلغ ما از کشور خارج می شود. آنها پس از خروج از کشور با تعریف شرایط کیفیت خدمات توریستی برای ما ضد تبلغ می شوند و توریستان بالقوه آینده را از دست خواهیم داد. تعریف توریست بعد از خروج از کشور مهم است که ما از آن غافل هستیم.

پیش از این ایسنا در گزارشی نوشت: خسارت مالی صنعت توریستی ایران در بازه اسفندماه تا بهار 1400، فراتر از 32 هزار میلیارد تومان بود. آمار بیکاری در این صنعت، طبق اعلام معاونت توریستی، به بیش از 44 هزار نفر رسید.

منبع: تجارت نیوز

به "مردم به گردشگری ارزان روی آوردند ، ناامیدی از گردشگری ایران در سال 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم به گردشگری ارزان روی آوردند ، ناامیدی از گردشگری ایران در سال 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید