هموفوبیا، ترس از خون یا خون هراسی چیست؟

به گزارش وبلاگ مهیار، زومیت نوشت: ترس نامعقول از خون نوعی فوبیا است که تماشا یا فکر کردن به خون موجب اضطراب فرد می گردد. روش هایی برای مقابله با این ترس وجود دارد.

هموفوبیا، ترس از خون یا خون هراسی چیست؟

هموفوبیا (Hemophobia) نوعی اختلال روانی است که تعیینه آن ترس شدید از خون است. کسانی که این فوبیا را دارند، ممکن است با تماشا خون یا فکر کردن به آن دچار آشفتگی شوند. در این مطلب به خون هراسی و مواردی ازقیبل نحوه تشخیص، علل و نحوه درمان ترس از خون اشاره می گردد.

خون هراسی چیست

هموفوبیا یا خون هراسی موجب ترس غیرمعقول از مشاهده خون می گردد. این ترس پایدار موجب می گردد کسانی که دچار خون هراسی هستند، با تماشا خون یا فکر کردن به خون، به شدت آشفته و مضطرب شوند.

دی اس ام5 (نسخه پنجم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی)، فوبیای خون را به عنوان نوعی فوبیای خاص طبقه بندی می نماید. فوبیای خاص نوعی اختلال اضطرابی است که به صورت ترس از یک شیء یا موقعیت خاص بروز می نماید. راهنمای مذکور ترس همراه با فوبیای خاص را ترسی توصیف می نماید که با خطر واقعی که ناشی از موقعیت یا شیء خاصی است، تناسبی ندارد.

بنا به اطلاعات منتشرشده در وب سایت Verywell Health، فوبیاهای خاص به پنج دسته تقسیم می شوند و فوبیای خون در دسته خون/تزریق/آسیب قرار می گیرد. نمونه های دیگری از این نوع فوبیا، فوبیاهای مرتبط با تماشا یا تجربه کردن آسیب یا حتی فوبیای چیزی به سادگی خون گیری است.

علائم خون هراسی

افرادی که دچار ترس از خون هستند، ممکن است فقط در صورت تماشا خون علائمی را تجربه نمایند. اما برای بعضی افراد حتی فکر کردن به خون می تواند موجب ایجاد احساس وحشت یا اضطراب گردد. به این حالت اضطراب انتظار گفته می گردد. هموفوبیا ممکن است موجب علائمی مختلفی ازجمله موارد زیر گردد:

  • تهوع
  • تعریق
  • سرگیجه
  • احساس سبکی سر
  • تپش قلب
  • افزایش ضربان قلب
  • تنگی نفس
  • لرزش
  • رعشه
  • ناراحتی معده

کسانی که دچار ترس از خون هستند، ممکن است به شدت مضطرب باشند و تا آن جا که می توانند کوشش نمایند تا از موقعیت هایی که در آن خون وجود دارد، اجتناب نمایند.

تشخیص خون هراسی

خون هراسی با استفاده از هفت معیار تعیین شده در DSM-5 تشخیص داده می گردد. این معیارها عبارتند از:

1. ترس پایدار است و غیرمنطقی یا بیش ازحد تلقی می گردد. ترس ممکن است در حضور خون یا در انتظار مشاهده خون رخ دهد.

2. تماشا خون تقریبا همواره موجب واکنش اضطراب می گردد. این واکنش می تواند شامل حمله هراس باشد. در بچه ها، واکنش ممکن است به شکل چسبیدن به دیگران، بدخلقی، گریه یا خشک شدن درجا بروز کند.

3. فردی که دچار فوبیای خون است، می داند که ترس او از خون بیش ازحد است (البته در بچه ها ممکن است این طور نباشد).

4. فرد از خون اجتناب می نماید، در غیر این صورت در موقعیت هایی که شامل خون می گردد دچار اضطراب و آشفتگی شدیدی می گردد.

5. ترس از خون به طور قابل توجهی زندگی روزمره فرد را دچار اختلال می نماید و ممکن است بر شغل، تحصیل، روابط یا فعالیت های اجتماعی وی تاثیر بگذارد. این افراد ممکن است ازاینکه دچار خون هراسی هستند، به شدت پریشان باشند.

6. ترس از خون معمولا حداقل شش ماه تداوم دارد.

7. احساس اضطراب یا رفتارهای مرتبط با فوبیای خون را نمی توان ازطریق اختلالات دیگری مانند اختلال وسواس، فوبیای اجتماعی، اختلال هراس و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شرح داد.

همه افراد مبتلا به ترس از خون به طور رسمی تشخیص داده نمی شوند. بسیاری از افراد دچار فوبیای خون می دانند که فوبیا دارند و ممکن است برای تشخیص به متخصص مراجعه ننمایند. این افراد بعلاوه ممکن است برای پرهیز از خون یا موقعیت هایی که شامل خون می گردد، کوشش زیادی نمایند. این رویکرد توصیه نمی گردد، زیرا اجتناب از خون ممکن است موجب گردد که ترس از خون شدیدتر گردد.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "هموفوبیا، ترس از خون یا خون هراسی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هموفوبیا، ترس از خون یا خون هراسی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید