هیچ یک از توافقات تهران، دوحه برای جام جهانی به نتیجه نرسید
به گزارش وبلاگ مهیار، رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی ایران خاطر نشان کرد: سفیر ایران در قطر از توافق های بین این دو کشور اطلاع داد و حتی وزیر راه و شهرسازی ایران به قطر سفر کرد، اما در عمل این تفاهم ها به نتیجه نرسید و عملیاتی نشد این در حالیست که ما می توانستیم از فرصت نزدیکی ایران به قطر استفاده کنیم و این کشور می توانست از زیرساخت های خوب ایران در بخش بنادر و فرودگاه ها استفاده کند.
به گزارش ایلنا، علی حسینی با بیان اینکه برنامه ریزی رویداد های بین المللی احتیاجمند زمان است، گفت: شرکت های در جهان وجود دارند که به وسیله مناقصه برگزاری و مدیریت رویداد های مهم جهانی از جمله جام جهانی را برعهده می گیرند؛ قطر برای برگزاری جام جهانی برنامه ریزی بلندمدت انجام داد و به نظر می رسد که در این زمینه نیز پیروز بوده است.
وی با اشاره به توافق ها و انعقاد تفاهم نامه ها بین ایران و قطر، گفت: سفیر ایران در قطر از توافق های بین این دو کشور اطلاع داد و حتی وزیر راه و شهرسازی ایران به قطر سفر کرد، اما در عمل این تفاهم ها به نتیجه نرسید و عملیاتی نشد این در حالیست که ما می توانستیم از فرصت نزدیکی ایران به قطر استفاده کنیم و این کشور می توانست از زیرساخت های خوب ایران در بخش بنادر و فرودگاه ها استفاده کند.
حسینی با بیان اینکه ایران از برنامه قطر کنار گذاشته شد، گفت: اگر ایران می خواست در بازار جام جهانی دوحه سهمی داشته باشد باید با شرکت هایی که مدیریت و اجرای این تورنمنت را برعهده گرفتند وارد مذاکره می شد و بخشی از تدارکات را به وسیله آن ها انجام می داد.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی با اشاره مستقر شدن یک کشتی کروز در سواحل دوحه، گفت: ورود کشتی کروز به هر بندری احتیاج به زیرساخت اساسی دارد و در هر بندری این کشتی نمی تواند پهلو بگیرد، من نمی دانم که آیا در ایران بندری وجود دارد که بتواند به 4 هزار مسافر در یک زمان معین خدمات ارائه بدهد؛ این کار احتیاجمند فراهم کردن یک فرآیند پیچیده لجستیکی است که متاسفانه ما در این زمینه تجربه پهلوگیری این کشتی ها را نداریم.
به گفته وی، ایران می تواند برای بعد از جام جهانی برنامه ریزی کند و یکی از مقصد ها این کشتی ها بنادر جزیره کیش و قشم شود.
این فعال مالی تاکید نمود: به نظر می رسد جهشی در زمینه صادرات مواد غذایی در این دوره به قطر نداشتیم در حالی که می توانستیم از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم؛ ایران با حمل دریایی می توانست بخشی از محصولات غذایی بازار دوحه را تامین کند، اما ضعف در زمینه حمل و نقل دریایی مانع ما در رسیدن به این مهم شد.
حسینی با اشاره به سهم دریایی ایران در خلیج فارس، گفت: اگر بتوانیم این سهم را پس بگیریم در رونق مالی بنادر جنوب، به خصوص بنادر کوچک یاری می نماید. ایران با کشور های حاشیه فارس رابطه سنتی و دیرینه دارد و به نظر می رسد که این ارتباط به علت مسائل سیاسی کم شده باشد و اگر به این موضوع برگردیم سهمی که از بازار این منطقه از دست دادیم به ما باز می شود.
وی با بیان اینکه کشتیرانی والفجر 8 در ابعاد بزرگی به ما یاری می کرد، گفت: این کشتیرانی خطوط ثابتی داشت و ما تقاضا داریم که این خطوط بازشود تا ما سهم خود را از بازار منطقه به دست بیاوریم.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی با اشاره به تحریم قطر از سوی کشور های حوزه خلیج فارس، گفت: در یک بازه زمانی ایران تنها کشوری بود که می توانست با قطر همکاری کند، اما ما از این فرصت استفاده نکردیم؛ قطر کشور ثروتمندی است و بیشتر اقلامی که در این کشور مصرف می شود وارداتی است که ما از این فرصت نیز استفاده نکردیم. ناهماهنگی های ما در بنادر زیاد است و ما احتیاج داریم که بنادر را تجهیز کنیم.
منبع: فرارو