واکنش انصارالله یمن به طرح صلح ادعایی ریاض

به گزارش وبلاگ مهیار، در حالی دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس از گفتگوهای صلح یمنی-یمنی در ریاض خبر داده است که همچنان بمباران منطقه ها یمن از سوی جنگنده های ائتلاف سعودی ادامه دارد و انصارالله میزبانی سعودی به عنوان طرف جنگ را نمی پذیرد.

واکنش انصارالله یمن به طرح صلح ادعایی ریاض

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ مهیار به نقل از الخلیج آنلاین، دبیرخانه شورای همکاری خلیج فارس با بیان اینکه مصاحبههای طرف های یمنی از 29 مارس شروع می گردد، مدعی شد که هدف از این رایزنی ها ترغیب همه طرف ها به پذیرش آتش بس و شروع مذاکرات صلح زیر نظر سازمان ملل و با حمایت کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

این دبیرخانه ادعا کرد: شورای همکاری در پی اجرای یک فرایند سیاسی فراگیر برای رسیدن به صلح در یمن است و برگزاری مصاحبههای یمنی - یمنی شروعی برای مشاوره های مداوم بین طرف های درگیر در بحران یمن خواهد بود. رایزنی های طرف های یمنی با یکدیگر علاوه بر بازگرداندن انسجام اجتماعی به مردم یمن، مکانیسم هایی را برای انجام اقدامات بشردوستانه و آینده سیاسی در این کشور ایجاد خواهد نمود.

شورای همکاری خلیج فارس به ضرورت حضور انصارالله یمن هم در این مصاحبهها اشاره و تاکید نمود که هر رایزنی میان یمنی ها اگر با مشارکت همه طرف ها و حوثی ها انجام نگردد، به صلح منجر نخواهد شد.

انصارالله یمن: ریاض به عنوان متجاوز نمی تواند میانجی صلح باشد

این در حالی است که جنبش انصارالله یمن در عین استقبال و آمادگی خود برای مصاحبهی یمنی-یمنی تاکید نمود که این رایزنی ها باید در کشوری بی طرف انجام گردد.

انصارالله با بیان اینکه برطرف محاصره بندرهای یمن و فرودگاه صنعا باید اولویت این مصاحبهها باشد، تاکید نمود که انجام مصاحبه در کشوری که حامی جنگ است، منطقی و منصفانه نیست.

محمد علی الحوثی رئیس شورای عالی انصارالله در این باره با انتشار توئیتی نوشت که درباره آنچه در رسانه ها درباره دعوت شورای همکاری به گفت وگو میان طرف های یمنی مطرح شده باید گفت که این در واقع دعوتی از جانب ریاض است.

وی ادامه داد: ریاض خود در جنگ مشارکت دارد و نمی تواند نقش وساطت برای صلح را بازی کند.

شروط انصارالله برای گفت وگوهای صلح

بعلاوه عبدالعزیز بن حبتور نخست وزیر دولت نجات ملی یمن در صنعا در واکنش به دعوت مقامات شورای همکاری خلیج فارس برای برگزاری نشستی درباره یمن در ریاض گفت: نخستین گام برای هر مذاکره توقف تجاوز، لغو محاصره و بازگشایی بنادر و فرودگاه ها است.

وی که با شبکه تلویزیونی المیادین مصاحبه می کرد با اشاره به این موضوع گفت: دعوت از طرف های یمنی برای حضور در این نشست مشکوک به نظر می رسد زیرا قرار است این نشست در مرکز کشوری برگزار گردد که روزانه یمن را مورد تجاوز قرار می دهد.

وی ادامه داد: طرح این دعوت ها و درخواست ها به وسیله سعودی ها کوشش برای بستن چشم دنیایان به روی جنایت هایش در یمن و انحراف واقعیت ها است. هر گونه مذاکره آینده باید در یک کشور بی طرف بین صنعا و ریاض برگزار گردد.

بن حبتور توضیح داد: طرف میانجی گر باید به نسبت همه طرف های درگیر در یمن قابل اعتماد و متعادل باشد حال اینکه عربستان یک طرف درگیری است نه میانجی گر. چگونه کشوری که شریک اصلی در کشتار مردم یمن و ارتکاب فجیع ترین جنایات علیه این مردم است، می تواند یک کشور بی طرف باشد که طرف های درگیر را از هم جدا کند؟

قرار است این هفته دعوتنامه های رسمی به طرف های مختلف ارسال گردد تا از روز 29 مارس مصاحبهها شروع گردد.

چند روز قبل، دو مقام ارشد در کشورهای عربی که نخواستند نامشان فاش گردد، گفتند که تا چند روز آینده دعوت نامه های رسمی به طرف های یمنی از جمله انصارالله برای شروع مذاکرات درباره ابعاد نظامی و سیاسی و مالی بحران یمن ارسال خواهد شد.

این دو مقام گفته اند که این اقدام در چارچوب کوشش های نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن انجام می گردد و همه طرف های یمنی مهمان نایف الحجرف دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس در ریاض خواهند بود و به آنان ضمانت های امنیتی داده خواهد شد.

بر اساس این گزارش در صورت موافقت انصارالله برای حضور، این مذاکرات در فاصله میان 29 مارس تا 7 آوریل برگزار خواهد شد.

رویترز در گزارشی گفت: هنوز معین نیست که رهبران انصارالله حاضر به سفر به ریاض خواهند شد یا نه و در صورت عدم موافقتشان، مسقط یا کویت جایگزین ریاض خواهد بود.

این گزارش افزوده که عبدربه منصور هادی، رئیس جمهوری مستعفی یمن و مورد حمایت عربستان، با این طرح موافقت نموده است.

با گذشت 7 سال از حمله عربستان به یمن و رقم زدن بزرگ ترین فاجعه انسانی در دنیا، ریاض در پی خارج کردن خود از باتلاق یمن برآمده است.

بمباران یمن از سوی مدعیان صلح در یمن

این در حالی است که طی ساعات گذشته جنگنده بمب افکن های ائتلاف سعودی، در چهار نوبت شهرستان های حرض و حیران واقع در استان حجه را بمباران کردند.

بر اساس این گزارش، جنگنده های ائتلاف سعودی بعلاوه در سه نوبت شهرستان های الجوبه، الوادی و صرواح واقع در استان مأرب را هدف قرار دادند.

طی روزهای گذشته نیز حملات هوایی ائتلاف سعودی به ویژه در استان حجه یمن ادامه داشته است.

بعلاوه توپخانه ارتش عربستان، منطقه ها مرزی یمن در استان صعده را هدف قرار داد که منجر به زخمی شدن 6 غیرنظامی شد.

منابع نظامی یمن نیز گزارش دادند، نیروهای ائتلاف سعودی طی 24 ساعت گذشته 122 بار آتش بس ادعایی در استان الحدیده را نقض کردند.

عربستان سعودی از ششم فروردین 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با یاری و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - شروع کرد تا به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده خواهی های سیاسی خود جامه عمل بپوشاند؛ اما راه به جایی نبرد و فقط زیر ساختها، مدارس، مراکز بهداشتی یمن را ویران و شمار زیادی از ملت یمن را به شهادت رسانده و هزاران نفر را هم زخمی نموده است. علاوه بر آن با محاصره ظالمانه عامل رنج و گرسنگی مردم یمن شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "واکنش انصارالله یمن به طرح صلح ادعایی ریاض" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش انصارالله یمن به طرح صلح ادعایی ریاض"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید