کالری های موجود در سیب زمینی پخته

به گزارش وبلاگ مهیار، آیا به عمد از خوردن سیب زمینی پخته خودداری می کنید؟ اگر جزء افرادی هستید که نسبت به کالری دریافتی خود حساس بوده، و هم خوردن سیب زمینی پخته را دوست دارید، در این صورت خواندن این مقاله برای شما مفید خواهد بود.

کالری های موجود در سیب زمینی پخته

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

آیا به عمد از خوردن سیب زمینی پخته خودداری می کنید؟ اگر جزء افرادی هستید که نسبت به کالری دریافتی خود حساس بوده، و هم خوردن سیب زمینی پخته را دوست دارید، در این صورت خواندن این مقاله برای شما مفید خواهد بود. این مقاله اطلاعاتی را در خصوص کالری های موجود در سیب زمینی پخته فراهم ساخته است. آن را خوانده تا از حقایق تغذیه ای و فوائد سلامتی بخش سیب زمینی اطلاع یابید.

سیب زمینی، محصول غده ای متعلق به خانواده سولاناسه بوده که برای نخستین بار در پرو کشف شد. نام گیاه شناسی سیب زمینی سولانوم توبروزوم است. افراد زیادی وجود داشته که از فواید سیب زمینی اطلاعی ندارند و برای آنها واژه سیب زمینی همراه با آژیر گوش خراش کالری است! بنابراین پیش از آنکه فکر به کالری های موجود در سیب زمینی پخته خاطرتان را مکدر سازد، اجازه دهید اطلاعات مفیدی در خصوص مواد مغذی موجود در آن در اختیارتان قرار دهیم.

تعیین مقدار دقیق کالری های موجود در سیب زمینی پخته کار سختی است به این دلیل که این سیب زمینی ممکن است با کره و پنیر، با مارگارین و یا با خامه ترش و کره سِرو شود. تمام این غذاها مورد علاقه همه گروه های سنی می باشند. مقدار مواد اولیه ای که در تمام چنین غذاهایی بکار برده می شود، ممکن است برحسب نیاز تغییر کند. خامه ترش، کره، مارگارین، پنیر و یا هرچیز دیگری ممکن است چند صد کالری بیشتر به این غذا بیافزایند. اگر نسبت به وزن خود حساس می باشید، می توانید همواره از گونه های پنیر، کره و مواد دیگر کم چرب خریداری کنید.

کالری های موجود در سیب زمینی پخته

سیب زمینی پخته

مقدار سِرو

مقدار کالری

با گوشت و پوست (بدون نمک)

1 عدد بزرگ، به قطر 4 - 3 اینچ (300 گرم)

280

با گوشت (بدون نمک)

فنجان (60 گرم)

55

یک عدد کوچک

به قطر حدود 2 اینچ (08ر5 سانتی متر)

130

یک عدد میانه

به قطر حدوداً 0ر3 - 5ر2 اینچ (62ر7 - 35ر6 سانتی متر)

160

یک عدد بزرگ

به قطر حدوداً 3 اینچ

225

همراه با چاشنی کره و خامه ترش

1 پُرس

455

همراه با چاشنی پنیر

1 پرس

357

اعدادی که در جدول آورده شده اند تنها به منظور معیار و راهنما می باشند، به این دلیل که این اعداد ممکن است بسته به روش طبخ، مقدار سِرو، مقدار مواد بکار رفته در غذا و غیره تفاوت نمایند.

حقایقی از ارزش غذایی

سیب زمینی حقیقتاً هدیه ای از طبیعت می باشد به این دلیل که یکی از مغذی ترین مواد غذایی در جهان به تعداد میرود.

مقدار چربی سیب زمینی کم بوده و یا تقریباً بدون چربی است.

سیب زمینی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی بوده و کاملاً عاری از کلسترول می باشد.

در صورت سِرو با پوست، منبع بزرگی از فیبر به تعداد می رود.

پتاسیم موجود در سیب زمینی به کنترل فشار خون کمک می کند.

مهمیم، روی و مس به ساخت دندان و استخوانهای قوی کمک می نمایند.

آهن و فولیک اسید به بهبود کیفیت خون کمک می نمایند.

ویتامین های B1 و B6 به آزاد سازی انرژی از کربوهیدرات ها کمک کرده و حفظ سلامت سیستم عصبی را تسهیل می سازند.

سیب زمینی غنی از کربوهیدرات هایی بوده که به نام سوخت مغز و بدن عمل می نمایند. کربوهیدرات ها منبع اصلی انرژی به حساب می آیند.

سیب زمینی پخته شده با پوست حاوی فیبر بیشتری نسبت به دو برش نان سبوس دار است. فیبر کمک کرده، عملکرد دستگاه گوارش بهبود یابد.

سیب زمینی غده ای است که در زیر زمین رشد می کند. بر اساس آمار منتشر شده، سیب زمینی، چهارمین محصول در جهان می باشد. حدود 5000 گونه از سیب زمینی در سراسر جهان یافت می شود. سرخپوستان اینکا، ساکنان پرو برای اولین بار به کشت سیب زمینی در 200 سال پیش از میلاد پرداختند. سیب زمینی هایی که امرزه مصرف می کنیم در واقع از بازماندگان یا نسل زیرگونه ای هستند که از بخش جنوب مرکزی شیلی سرچشمه گرفته اند. سیب زمینی در اروپا از طریق سربازان اسپانیایی در قرن 16 معرفی شد. هزاران گونه سیب زمینی شناخته شده وجود دارد، اما تعداد بسیار کمی از انواع سیب زمینی، مانند سیب زمینی زرد، سفید گرد، سفید دراز، قرمز، حنایی، آبی، بنفش و ریز و کوچک به طور معمول برای پخت و پز استفاده می شوند.

سیب زمینی در برنامه رژیم غذایی نوزادان و همچنین بزرگسالان گنجانده می شود. سیب زمینی هم برای افراد سالم و هم بیمار در تمام گوشه گوشه جهان سِرو می شود. پوره سیب زمینی، سیب زمینی پخته، چیپس سیب زمینی و سیب زمینی سرخ شده از غذاهای مورد علاقه تمام نسل ها است.

متخصصین تغذیه ممکن است از شما بخواهند که سیب زمینی را وارد رژیم غذایی معمول خود سازید، به این دلیل که برای سلامت کلی مفید می باشد. می توان نتیجه گرفت که بجای نگرانی در خصوص کالری های موجود در سیب زمینی، بهتر است که آن را با پوست به رژیم غذایی معمول خود در مقادیر مناسب وارد سازید. در صورتی که برای چاشنی از مواد غذایی کم چرب استفاده نمایید، آنگاه کالری های موجود در سیب زمینی پخته نبایستی جای نگرانی داشته باشند.

منبع: راسخون

به "کالری های موجود در سیب زمینی پخته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کالری های موجود در سیب زمینی پخته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید