کشف غرشی ترسناک در آسمان، راز بلندترین صدای دنیا چیست؟

به گزارش وبلاگ مهیار، زومیت نوشت: دانشمندان در سال 2006 صدایی بلند موسوم به غرش فضایی را کشف کردند که هنوز علت و منبع آن تعیین نیست.

کشف غرشی ترسناک در آسمان، راز بلندترین صدای دنیا چیست؟

در فضا هیچ کس نمی تواند صدای جیغ شما را بشنود؛ اما با تجهیزات مناسب می توان غرشی فضایی را شناسایی کرد. دانشمندان این غرش را در سال 2006 هنگام جست وجوی سیگنال های دوردست دنیا کشف کردند. آن ها برای این جست وجو از ابزار پیچیده ای روی بالونی بزرگ استفاده کردند و آن را به فضا فرستادند. این ابزار می توانست امواج رادیویی ناشی از گرمای ستاره های دوردست را برداشت کند؛ اما یافته ای که پژوهشگرها در آن سال کشف کردند، دست کمی از شگفتی نداشت.

وقتی ابزار یادشده از ارتفاع 37 کیلومتری در حال شنیدن بود، به سیگنالی برخورد که شش مرتبه بلندتر از حد تصور کیهان شناسان بود. صدای این غرش به قدری بلند بود که نمی توانست از ستاره های آغازین باشد و نیز بزرگ تر از پیش بینی های مربوط به سیگنال های رادیویی کهکشان های دوردست بود؛ ازاین رو، دانشمندان را بسیار گیج کرد. بااین حال، حتی تا امروز هیچ کس به علت این غرش پی نبرده است. ناگفته نماند این سیگنال می توانست کوشش های جست وجوی سیگنال ستاره هایی را مختل کند که پس از بیگ بنگ شکل گرفتند.

ابزاری که سیگنال اسرارآمیز غرش را شناسایی کرد، پرتوسنج مطلق کیهان شناسی، اخترفیزیک و سیگنال های پخشی، اخترفیزیکی و کیهان شناسی یا به اختصار ARCADE خوانده می گردد. ناسا این ابزار را برای آنالیز طیف تابش زمینه کیهانی در فرکانس های پایین تر ساخت.

اهداف علمی مأموریت ARCADE که بالای جوّ زمین و در فضایی بدون تداخل قرار گرفته است، جست وجوی حرارت نسل اول ستاره ها و جست وجوی آثار فیزیک ذرات بیگ بنگ و رصد شکل گیری اولین ستاره ها و کهکشان ها بودند. این ابزار با اسکن 7 درصد از آسمان شب و جست وجوی سیگنال های رادیویی به این اهداف رسید؛ زیرا نور دوردست با ازدست دادن انرژی حین طی کردن مسافت به امواج رادیویی تبدیل می گردد.

چگونه می توان رازی 13 ساله را حل کرد؟

این احتمال وجود دارد که خطاهای هم زمانی بین ابزارهای آرکید و دیگر ابزارهای میزان گیری به وجود آمده باشند که به میزان گیری اشتباه در پس زمینه سینکروترونی رادیویی بینجامند. البته به عقیده سینگال، این فرضیه باتوجه به ابزارهای بسیار متفاوتی که پهناهای فرکانسی مختلف را میزان گیری می نمایند، بعید است.

صرف نظر از اینکه سیگنال چه باشد، می تواند هنگام کشف دیگر اجرام فضایی مشکل ساز گردد. براساس گفته های ناسا در گذشته، ستاره های آغازین پشت غرش فضایی مخفی شده اند؛ به همین علت، آشکارسازی آن ها سخت می گردد؛ مانند این است که دنیا چیزی را با یک دست می دهد و با دست دیگر پس می گیرد؛ اما درهرصورت افشای پدیده ای عجیب می تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

وقتی منشأ ستاره های آغازین و دیگر منابع رادیویی مثل گازهای موجود در هاله خارجی کهکشان راه شیری را حذف کنید، پدیده غرش فضایی به رازی تبدیل می گردد که هر دانشمندی در پی حل آن است. دانشمندان برای حل این معمای 13 ساله، به پژوهش ها و شواهد بیشتری احتیاج دارند.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "کشف غرشی ترسناک در آسمان، راز بلندترین صدای دنیا چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف غرشی ترسناک در آسمان، راز بلندترین صدای دنیا چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید