12 مورد از دلهره آورترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما

به گزارش وبلاگ مهیار، در برترین حالتش، ژانر علمی تخیلی می تواند ژانری بسیار سرگرم کننده و زیبا باشد. با مراجعه به لیست برترین فیلم های علمی تخیلی در روزیاتو می توانید به خوبی با فیلم هایی با تصاویر زیبا روبرو شوید که نشان می دهند این ژانر چه میزان خلاقانه و فاخر بوده و می تواند جهان هایی متنوع با حال و هوایی علمی تخیلی خلق نموده که از محدودیت های شناخته شده واقعیتی که بیشتر فیلم ها را از خلاقیت دور نگه می دارد، فارغ است. این ژانر می تواند به مانند Solaris زیبا و تفکر برانگیز و به مقدار Tomorrowland امیدوار کننده و امیدبخش یا مانند فیلم های اورجینال Star Wars بامزه و با حال هوایی خوب باشند؛ و بعد از آن نوبت به فیلم هایی می رسید که در این لیست به آن ها اشاره خواهیم کرد.

12 مورد از دلهره آورترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما

جنبه تنش زا و دلهره آور ژانر علمی تخیلی خانه فیلم هایی است که واقعیت ترسناک سفر های فضایی را با رئالیسمی بسیار فراتر از آن اضطرابی که قلب های بیچاره مان بتوانند تحمل نمایند به تصویر می کشند، فیلم هایی که حاوی موجودات فرازمینی هستند که چندان صلح جو نبوده و برای از هم دریدن قلب هایمان آمده اند، فیلم هایی که آینده ای بسیار ترسناک تر و سختتر از آن چیزی که در زندگی امروزی می بینیم را برایمان متصور می شوند. این فیلم های بزرگ ترین داستان های علمی تخیلی کابوس آوری هستند که آدرنالین را در رگ هایتان ترشح می نمایند. در ادامه این مطلب می خواهیم شما را با 12 مورد از تنش زاترین، مضطرب نماینده ترین و پرتنش ترین فیلم های علمی تخیلی آشنا کنیم.

12- Apollo 13

بله درست است! اگر معیار در نظر گرفته شده برای این لیست بسیار سختگیرانه بود، باید می پذیرفتیم که قاعدتاً فیلم Apollo 13 بیشتر یک فیلم بر اساس واقعیت های علمی است تا یک فیلم علمی تخیلی. اما سخت است که فیلمی را یافت که در قالب یک درام مستند در خصوص سفر در فضا به میزان این فیلم ساخته شده در سال 1993 پرتنش بوده و تصویری واقعی و مملو از تنش از بد پیش رفتن زندگی در فضا و یک سفر فضایی و عواقب تقریباً مرگبار آن را ارائه کند. این فیلم داستان تام هنکس در نقش فرمانده مضطرب و وحشت زده سفینه بدفرجام آپولو 13 را روایت می نماید و این فیلم پرتنش از ران هاوارد که پیش تر با تام هنکس فیلم Ron Howard را ساخته بود، کوین بیکن و بیل پکستون را نیز در کنار هنکس قرار می دهد که کوشش دارند این پرواز فاجعه بار را بدون هیچ تلفاتی به زمین بازگردانند، بدون اینکه کوششی برای جلوگیری از وارد شدن تلفات به اعصاب مخاطب صورت گیرد.

11- Event Horizon

بین Resident Evil و Alien در مقابل Predator قابل درک است که بسیاری از سینمارو ها به این باور برسند که پل دبلو اس اندرسون به همان میزان که در ساخت فیلم های ترسناک خبره است، در اقتباس از بازی های ویدیویی نیز تبحر دارد. اما همانطور که باور آن برای مخاطبان امروزی کمی سخت است، کارگردان فیلم مورد انتظار Monster Hunter روزگاری یک سازنده فیلم های ترسناک و پرالتهابی بود که روایتشان در فضا صورت می گرفت، واقعیتی که نماد آن فیلم ترسناک فضایی Event Horizon ساخته سال 1997 است. این فیلم داستان لارنس فیشبرن کم حرف و سم نیل سوگوار را سوار بر یک کشتی فضایی روایت می نماید، جایی که یک جای کار بسیار بسیار می لنگد و بدین ترتیب است که این فیلم با نشان دادن تاثیر انزوا در فضا و پارانویایی که در بین خدمه معدود سفینه ایجاد شده، با اعصاب مخاطب بازی می نماید، پیش از این که با یک خونریزی ویرانگر و تصویر های به شدت تکان دهنده، اعصاب به جامانده شما را نیز به هم بریزد. به هیچ وجه این فیلم را برای یک دیدنی خانگی شبانه انتخاب نکنید.

10- Cube

با ظاهری مینیمالیستی و پر از ترس و تله که ما را به یاد فیلم THX 1138 به عنوان اولین فیلم جرج لوکاس و سکانس های اولیه فیلم 2001: A Space Odyssey ساخته استنلی کوبریک می اندازد، تریلر علمی تخیلی Cube ساخته وینچنزو ناتالی در سال 1997 که ساخت فیلم Splice را نیز در کارنامه دارد، فیلمی نیست که در آن انتظار پاسخ داشته باشید. اما اگر یک سناریو بدون احتیاج به شرح را می پذیرید که در آن یک سری غریبه متفاوت در یک اتاق مکعبی خالی به هوش می آیند و در کوشش برای فرار، با گستره ای بی انتها از تله، دسیسه و مکانیزم های امنیتی کشنده روبرو می شوند، پس بدون شک ضربان قلبتان هنگام دیدنی این فیلم به اندازه قابل توجهی بالا خواهد رفت. زیاد به شخصیت های این فیلم علاقمند نشوید، زیرا خیلی زود خواهیدفهمید که هیچ کدام از آن ها در این فیلم علمی تخیلی پادآرمانشهری تاریک، اما بامزه برای مدت طولانی دوام نمی آورند.

9- Gravity

به کارگردانی آلفونسو کوارون که ساخت Harry Potter and the Prisoner of Azkaban را نیز در کرنامه دارد، فیلم Gravity ساخته سال 2013 یک تریلر فضایی فرق دارد. در این فیلم ساندرا بولاک در نقش قهرمان اصلی داستان ظاهر می گردد، جایی که یک فضانورد تنها مانده است، بعد از اینکه یک چکاپ معمول در ایستگاه فضایی به کشته شدن همراهانش در اثر برخورد یک شهاب سنگ منجر شده و اکنون او باید به تنهایی راهی برای فرار از دنیای بیکران فضا پیدا کند. این تنها روایت داستان است و این یعنی تمام اکشن داستان در زمان واقعی اتفاق افتاده و مخاطب شاهد کوشش های از روی درماندگی شخصیت بولاک برای زنده ماندن است، در حالی که امید برای زنده ماندنش همراه با خالی شدن کپسول اکسیژن او کمتر و کمتر می گردد. این فیلم یک داستان پرهیجان و تنش زاست که باید حتماً ببینید، اما شاید فقط یکبار و امیدواریم که از دیدنیش جان سالم به در ببرید!

8- The Thing

جان کارپنتر کارگردان فیلم Assault on Precinct 13 با خطرات زندگی در فضا های منزوی مانند فضا بیگانه نیست. هر چه نباشد او کارگردانی است که فیلم Ghosts of Mars را ساخت و ثابت کرد که یک فیلم می تواند در سیاره ای با اتمسفری کاملاً تشکیل شده از دی اکسید کربن نیز منفجر گردد (در باکس آفیس شکست بخورد). اما مدت ها قبل از فرستادن آیس کیوب به فضا، سازنده فیلم Halloween، با یک فیلم ترسناک علمی تخیلی بسیار باکیفیت و ماندگار، سینما را با هنر خود و البته یکی از ترسناک ترین دیالوگ های انتهای در تاریخ ژانر وحشت، حیرت زده کرد. اما چه چیزی فیلم The Thing ساخته سال 1982 را چنین ترسناک می سازد؟ این علت می تواند افکت های کاربردی بی نقص رابن باتین باشد، یا موسیقی متن ترسناک یا بازیگران سرسخت و بدبین داستان. یا شاید این واقعیت که این موجودا فرازمینی به شکل افراد در می آید، جزییاتی گروتسک که باعث می گردد این فیلم به یک کابوس پارانویایی تبدیل گردد که هیچ کسی نمی تواند بدون چند بار متوقف کردن پخش، تا انتها آن را دیدن کند.

7- Tetsuo

یکی از برترین فیلم های کابوس وار این لیست، فیلم ترسناک سایبرپانک ژاپنی Tetsuo ساخته سال 1989 داستان یک مرد آهنی است که از این بیشتر نمی تواند با تونی استارک دوست داشتنی مان فاصله داشته باشد. کارمندی که شخصیت اصلی این فیلم هجوآمیز سیاه و سفید را بازی می نماید یک مرد مبتلا به فتیشیم فلزی است که خود را به یک ماشین تبدیل می نماید و به نحوی یک هیبرید انسان-فلز جهش یافته خلق می نماید؛ و شاید هم رفته رفته دیوانه شده و خود را به شکل یک مرد آهنی می بیند. تصورتان از این فیلم بسته به درکی که از تمثیل اتوماسیون همه جانبه دارید متفاوت خواهد بود. در هر صورت، این فیلم یک سفر علمی تخیلی است که یک کابوس سینمایی سوررئال به شدت ترسناک و تکان دهنده است که مدتی فکر شما را به خود مشغول می نماید.

6- Pi

هیچ راه ندارد که Tetsuo تنها فیلم کابوس وار سیاه و سفید این لیست باشد و به همین دلیل به سراغ اولین فیلم دارن آرونوفسکی خالق mother! می رویم که یک تئوری اعداد را به یک روایت ترسناک تبدیل می نماید. Pi که یک تجربه هیپنوتیزم نماینده و در انتها به شدت ترسناک است، داستان یک ریاضیدان را روایت می نماید که میخواهد عدد مرموزی را کشف کند که وجود خدا و نظم طبیعی همه چیز را ثابت می نماید. اما نتیجه بسیار ترسناک تر از آن چیزی است که انتظارش را دارید، جایی که این تریلر پرتنش و تکان دهنده به انتها آرام، اما به شدت خشن و ویرانگرش می رسد.

5- Pandorum

یک فیلم ترسناک دیگر در خصوص انزوا در فضا، فیلم Pandorum ساخته سال 2009 شاهد حضور بن فاستر همواره نادیده گرفته شده در نقش اصلی و پرتنش یکی از تنها دو ساکن یک سفینه فضایی بزرگ است که قرار است بعد از رسیدن به سیاره پاندوروم، نسل انسان را در آنجا توسعه دهد. تقریباً هیچ چیز آنطور که به نطر می رسید نیست، در شرایطی که این فیلم نیز قدم در مسیر فیلم های ترسناک علمی تخیلی پارانویایی می گذارد و فاستر رفته رفته یک واقعیت ترسناک را فاش می نماید که چنان تکان دهنده است که علتی نمی بینیم اینجا آن را اسپویل نموده و شما را از غافلگیری داستان محروم کنیم. تنها به گفتن این نکته اکتفا می کنیم که بعد از وام گیری از فیلم هایی مانند Alien و Event Horizon، وحشت های این فیلم بیشتر انسانی تر از آن چیزی است که انتظارش را دارید و فیلم به خاطر این پیچش داستانی بسیار واقع گرایانه اش بیش از پیش اعصاب خردکن و پرتنش می گردد.

4- The Mist

برای بخش قابل توجهی از روایت داستان خود، فیلم ترسناک علمی تخیلی The Mist ساخته فرانک دارابونت در سال 2007 که شاهکار The Shawshank Redemption نیز از کار های اوست، شبیه یک فیلم علمی تخیلی کمی بالاتر از سطح میانه است، اما به لطف فضای کوچک و شخصیت های قابل درکش، بسیار ترسناک تر از بیشتر فیلم های علمی تخیلی در خصوص هیولا های فرازمینی است، اگر چه فیلم دارابونت بودجه زیادی نیز نداشته است. در شرایطی که ساکنان یک شهر کوچک برای فرار از یک پدیده مه آلود غیرطبیعی و هیولا هایی که در آن پنهان شده اند به یک سوپرمارکت پناه می برند، فیلم داستانی آرام سوز و قابل درک از تندروی های مذهبی و خطرات عدالت خیابانی است که ثابت می نماید که فرار از دست هیولا های انسانی نیز به میزان هیولا های فرازمینی غیرممکن و دستکم سخت است.

3- Alien

پدربزرگ تمام فیلم های ترسناکی که در فضا روایت می شوند، شاهکار Alien ساخته ریدلی اسکات در سال 1979 که فیلم Gladiator را نیز ساخته بود، در واقع یک سکانس طولانی و بسیار با سرعت اندکِ تعقیب و گریز است در شرایطی که مخاطب با درماندگی و ناامیدی به دیدنی آن نشسته است. از لحظه ای که خدمه سفینه فضایی برای اولین بار با موجود فضایی روبرو می شوند تا زمانی که سکانس های انتهای پیروزی ریپلی را شاهد هستیم، این فیلم آرام آرام تنش خود را افزایش داده و یک تجربه عمیقاً استرس زاست. بعد از ظهور تکان دهنده اولیه نوزاد زنومورف، فیلم به شکل هوشمندانه ای موجود فضایی اش را در سایه نگه می دارد، به غیر از چند نگاه کوتاه انتخابی که باعث می گردد چیزی جز فضای خالی و تصورات بیش فعال برای اثرگذاری باقی نماند؛ و همه چیز در فیلم چنان خوب پیش می رود که علیرغم مدت زمان نسبتاً کوتاه فیلم اسکات، ضربات قلب شما چنان بالا می رود که حتی با شش شات قهوه اسپرسو نیز به چنین ضربات قلبی نخواهید رسید.

2- Right At Your Door

فیلم Right At Your Door با داشتن پیچش داستانی که حتی راد سرلینگ خالق The Twilight Zone را نیز غافلگیر می نماید، داستانی پارانویایی از یک روز زندگی مردی در شهر بمب زده لس آنجلس را روایت می نماید که هر لحظه شرایط برایش بدتر و بدتر می گردد، شهری که دود و آلودگی باعث شده زندگی در آن امکان پذیر نباشد. این فیلم علمی تخیلی مستقل با بودجه ای اندک که در سال 2006 منتشر شد، اصلاً مناسب کسانی نیست که قلب ضعیفی دارند. این فیلم شخصیت اول داستان را در شرایطی به تصویر می کشد که خانه اش را کاملاً ایزوله نموده و به شکلی وسواس گونه کوشش دارد هر فضول ناتمیزی را از خانه اش دور نگه دارد، در شرایطی که ارتباط او با واقعیت و سلامت عقلی اش رو به زوال است و در نهایت انتهای از راه می رسد که تایید نماینده کارما و به شدت ویرانگر و بیرحمانه است. بدون شک دیدنی این فیلم بدون خوردن قرص سردرد یا کاهش ضربان قلب ممکن نیست.

1- A Clockwork Orange

فیلم عمدتاً به چالش کشیده شده و ممنوع شده A Clockwork Orange ساخته استنلی کوبریک یک تجربه سینمایی خالی از همدردی است، فیلمی چنان تزریق نماینده اضطراب و تنش که Uncut Gems در مقایسه با آن شبیه نوشیدن یک لیوان شیر گرم و خوردن قرص خواب است. بدنبال یک سری رفتار های سادیسمی خشن از شخصیت هیولایی بی وجدانی به نام الکس دلارژ با بازی مالکوم مک داول در نیمه ابتدایی داستان، فیلم کوبریک خشونت و بیرحمیِ همه جا حاضر این زندگی روزمره را به وسیله سکانس های تقریباً غیرقابل دیدن و تکان دهنده اش به تصویر می کشد. اما نگران نباشید، زیرا برخلاف رمانی که فیلم بر اساس آن ساخته شده، هیچ رستگاری دینی در این فیلم در کار نیست. به جای آن، مخاطبان شاهد این هستند که دلارژ بهایی ترسناک و ویرانگر برای جنایت هایش می پردازد، که او را به پوسته ای غیرقابل شناسایی از یک انسان بدون تفکر مستقل تبدیل می نماید.

منبع: روزیاتو

منبع: فرارو

به "12 مورد از دلهره آورترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 مورد از دلهره آورترین فیلم های علمی تخیلی تاریخ سینما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید