برترین انیمیشن های استودیو آردمن؛ از شان گوسفنده تا فرار مرغی

به گزارش وبلاگ مهیار، سبک پویانمایی استاپ موشن تاریخچه دور و درازی دارد. تسلط بر این سبک سخت است ولی با این وجود، هم برای هنرمندان جدیدی که می خواهند استعداد خلاقانه خود را شکوفا نمایند سبکی در دسترس و قابل فهم است و هم برای استودیوهای حرفه ای که ماجراجویی های انیمیشنی نابی را به جهان ارائه می دهند. از کلاسیک های کریسمسی مانند رودلف گوزن دماغ قرمز گرفته تا استاپ موشن های مورد ستایش وس اندرسون (آقای فاکس شگفت انگیز، جزیره سگ ها)، همه از این سبک هنرمندانه و مجذوب کننده استفاده نموده اند. اما در این بین، یکی از استودیوها گوی سبقت را از بقیه ربوده و به نوعی انحصار این سبک را در دست داشته و به مدت 50 سال تعداد زیادی انیمیشن معروف و محبوب استاپ موشنی فراوری نموده. انیمیشن هایی که حتی امروز هم از تماشا آن ها لذت می بریم و بارها و بارها به تماشایشان می نشینیم.

برترین انیمیشن های استودیو آردمن؛ از شان گوسفنده تا فرار مرغی

شاید نام آردمن را شنیده باشید، شاید هم نام این استودیو به گوش تان نخورده باشد اما حتما انیمیشن هایش را دیده اید. این استودیوی انیمیشن سازی مستقر در بریتانیا چندین دهه است که با انیمیشن های خاص و منحصربه فردش مخاطبان را به وجد می آورد. در طول سال ها، آردمن یا انیمیشن های خود را ساخته یا برای فراوری انیمیشن های بلند با استودیوهای بزرگ دیگر شریک شده. سال گذشته این استودیو پنجاهمین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و اکنون و با گذشت نیم قرن از فعالیتش، زمان آن رسیده که ببینیم کدام محصول آردمن تاج برترین انیمیشن را بر سر می گذارد.

8. شان گوسفنده: فارماگدون (A Shaun the Sheep Movie: Farmageddon)

  • سال فراوری: 20 19
  • کارگردان: ریچارد فیلن و ویل بچر
  • صداپیشه ها: جاستین فلچر، جان اسپارکس و کیت هاربر
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.8 از 10

درست است که انیمیشن شان گوسفنده: فارماگدون در پایین ترین رتبه این لیست قرار گرفته اما به هیچ وجه انیمیشن بدی نیست. این ماجراجویی خانوادگی استاپ موشنی که دنباله ای بر نسخه اصلی منتشره شده در سال 2015 است، تمام مجذوب نمایندهیت و شوخ طبعی آردمن را در خود دارد. به ویژه معصومیت و شادی به خصوصی در آن موج می زند که باعث می گردد در طول تماشا لبخند از لبتان نیفتد. فارماگدون جایگاه آخر را به خود اختصاص داده چون داستان آن حتی برای بچه ها هم بسیار قابل پیش بینی است و به عنوان یک دنباله، نمی تواند هویتی مستقل برای خود ایجاد کند.

پیکسل طرح کارتون بره ناقلا مدل S9837

12,000

تومان

انیمیشن بره ناقلا The Shaun The Sheep اثر نیک پارک

85,000

تومان

خرید محصولات بره ناقلا از وبلاگ مهیار

مشاهده همه

7. دزدان دریایی! گروهی از ناجورها (The Pirates! Band of Misfits)

  • سال فراوری: 2012
  • کارگردان: پیتر لرد و جف نویت
  • صداپیشگان: هیوگرانت، مارتین فریمن و ایملدا استانتون
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.7 از 10

این فیلم که با عنوان دزدان دریایی! در سفری با دانشمندان در بریتانیا اکران شد، بر اساس کتاب بچگانه ای به همین نام، دزدان دریای! گروهی از ناجورهاساخته شده. این انیمیشن یک تفریح خنده دار و مفرح است و اگرچه به پای پروژه های دیگر آردمن نمی رسد، اما همچنان تجربه سرگرم نماینده باارزشی برایتان می سازد. این پروژه به علت استفاده از استاپ موشن سنتی برای مدل ها و شخصیت ها، و بعلاوه انیمیشن CGI برای پس زمینه و منظره ها اضافی، به سرعت به پیچیده ترین پروژه استودیو تبدیل شد. در حالی که کوشش بصری اجرا شده برای این انیمیشن به ثمر نشسته و سبکی خیره نماینده، متمایز و مقیاسی باورپذیر به آن داده اما فیلمنامه فاقد هوشمندی کافی است و در بعضی جنبه ها کمی سطحی به نظر می رسد.

6. بر آب رفته (Flushed Away)

  • سال فراوری: 2006
  • کارگردان: دیوید باورز و سم فل
  • صداپیشگان: هیو جکمن، کیت وینسلت و یان مک کلن
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.6 از 10

انیمیشن بر آب رفته یکی از معدود انیمیشن های منتشر شده به وسیله استودیوی آردمن است که از انیمیشن کامل CGI به جای سبک سنتی استاپ موشن استفاده می نماید،بر آب رفته از چهارچوب موضوعی سرگرم نماینده و خلاقانه ای استفاده می نماید که تا آخر هم بهآن پایبند است. یک سال پس از یک آتش سوزی غم انگیز در انبار انیمیشن آردمن، که بسیاری از آثار آرشیو شده آنها را نابود کرد، این شرکت امیدوار بود با انتشار انیمیشن جدیدش به مسیر اصلی برگردد. همینطور هم شد… نتیجه نهایی انیمیشنی یکپارچه و بسیار لذت بخش بود. بر آب رفته دقیقاً می داند که چه زمانی باید جوک ها و شخصیت ها را وارد داستان کند و چگونه دنیایی تخیلی که در زیر آب ها در جریان است را با گروهی از شخصیت های عجیب و به یادماندنی ترکیب کند.

5. انسان نخستین (Early Man)

  • سال فراوری: 2018
  • کارگردان: نیک پارک
  • صداپیشگان: ادی ردمین، تام هیدلستون و میسی ویلیامز
  • امتیاز IMDb فیلم: 6.1 از 10

انسان نخستین که مثل دزدان دریایی! گروهی از ناجورها، یکی از اعضای فراموش شده مجموعه انیمیشن های آردمن است در مقایسه با انیمیشن بر آب رفته، بسیار خلاقانه تر ساخته شده. انیمیشن استاپ موشن انسان نخستین که با توجه به جهت گیری غیرمنتظره داستان، بیشتر به عنوان یک فیلم ورزشی شناخته می گردد، با شخصیت های خاص و آنتاگونیست های پرهیاهو، از سادگی و طبیعت دلپذیری برخوردار است. نورپردازی و جلوه های بصری آن هم به طور ماهرانه ای اجرا شده و خط داستانی تخیلی انیمیشن را به خوبی به نمایش می گذارد. انسان نخستین در مجموع یک ماجراجویی انیمیشنی بسیار یکپارچه اما متاسفانه قدرنادیده در خصوص دوران گذشته است.

4. شان گوسفنده (Shaun the Sheep Movie)

  • سال فراوری: 2015
  • کارگردان: ریچارد استارزک و مارک بورتون
  • صداپیشگان: جاستین فلچر و جان اسپارکس
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.3 از 10

شاید مجذوب نماینده کلمه مناسبی برای توصیف شیرین کاری های شان گوسفنده نباشد. شان گوسفنده گوسفند محبوبی بود که ابتدا به عنوان یک اسپین آف والاس و گرومیت منتشر شد و برنامه تلویزیونی پیروز خودش را هم داشت. این انیمیشن به خوبی نشان می دهد که چگونه یک دنیا و شخصیت های ساده و دوست داشتنی آن می توانند نمایش پیروزی در سینما داشته باشند، بدون اینکه نیازی باشد به داستان آب ببندند تا به زور تبدیل به انیمیشنی 85 دقیقه ای گردد. شخصیت ها نیز عمدتاً بی صدا هستند، که باعث می گردد فیلم به علت فقدان غیرمعمول دیالوگ متمایز گردد و در نتیجه امکان داستان سرایی خلاقانه تری را فراهم کند.

3. والاس و گرومیت: نفرین موجود خرگوش نما (Wallace and Gromit: Curse of the Were-rabbit)

  • سال فراوری: 2005
  • کارگردان: استیو باکس و نیک پارک
  • صداپیشگان: پیتر سالیس، هلنا بونهام کارتر و رالف فاینس
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.5 از 10

والاس و گرومیت، نمادین ترین زوج در مجموعه انیمیشن های آردمن و چه بسا نمادین ترین زوج انیمیشنی در میان کل استاپ موشن ها هستند. اولین حضور سینمایی والاس و گرومیت در یکی از سرگرم نماینده ترین و تخیلی ترین آثار استودیو رقم خورد. آنها کارشان را به عنوان مجموعه ای از اپیزودهای کوتاه آغاز کردند. این مجموعه که از تلویزیون بریتانیا پخش می شد به سرعت به محبوبیت گسترده ای دست یافت و در سراسر دنیا هم به علت سبک متمایز خود یعنی ترکیب داستان های دلپذیر با طنزی احمقانه شناخته شد. والاس و گرومیت: نفرین موجود خرگوش نما دنیای شخصیت های اصلی را به خوبی روی صفحه نمایش بزرگ به تصویر می کشد و نه تنها نسل جدیدی از هواداران را جذب می نماید، بلکه باعث خوشحالی کسانی که با نسخه ی اصلی تلویزیونی آن خاطره دارند هم می گردد. با توجه به اینکه پروژه های والاس و گرومیت بیشتری در راه هستند، اکنون برترین زمان تماشا این انیمیشن است.

ساعت مچی عقربه ای زنانه و مردانه والار طرح والاس و گرومیت کد LF2032

117,000

تومان

ماگ طرح والاس و گرومیت مدل NI1128

89,000

تومان

خرید محصولات والاس و گرومیت از وبلاگ مهیار

مشاهده همه

2. آرتور کریسمس (Arthur Christmas)

  • سال فراوری: 2011
  • کارگردان: سارا اسمیت
  • صداپیشگان: جیمز مک آووی، هیو لوری و بیل نای
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.1 از 10

اینکه چرا فیلمسازان و استودیوها به سراغ ساخت فیلم های کریسمسی می روند بر هیچکس پوشیده نیست؛ به ساخت این گونه فیلم ها و انیمیشن ها علاقه دارند چون مناسبتی اند و اگر شانس بیاورند و فیلم جای خود را در قلب بینندگان باز کند برای سال های آینده هم بارها به سراغش می روند و به این ترتیب فیلم تبدیل می گردد به یکی از آن فیلم های کلاسیک مخصوص تعطیلات. در میان تمام انیمیشن های کریسمسی که منتشر شده اند، به نظر می رسد حق یکی به وسیله بقیه خورده شده: آرتور کریسمس. این فیلم که تفاسیر مدرن و کلاسیک کریسمس را در برابر هم قرار می دهد و شخصیت های به یاد ماندنی و خیرخواهی را به نمایش می گذارد که به زیبایی روح خالص کریسمس را به تصویر می کشند. به عنوان یکی دیگر از معدود فیلم های آردمن که از CGI به جای استاپ موشن سنتی استفاده می نماید، طراحی شخصیت ها از زوایای خاص ممکن است کمی غیرمجذوب نماینده به نظر برسد. با این حال، اگر دقت کنید و خوب انیمیشن را آنالیز کنید با یک داستان کلاسیک کریسمسی روبرو می شوید که سزاوار توجه بیشتری است. آرتور کریسمس فوق العاده خنده دار، شگفت انگیز، تکان دهنده و در مجموع یک فیلم کریسمسی عالی است.

1. فرار مرغی (Chicken Run)

  • سال فراوری: 2000
  • کارگردان: پیتر لورد و نیک پارک
  • صداپیشگان: مل گیبسون، میرندا ریچاردسون و جین هوروکس
  • امتیاز IMDb فیلم: 7.1 از 10

اولین انیمیشن بلند آردمن یعنی فرار مرغی یک نمونه کلاسیک از خوش شانسی مبتدیان است. این انیمیشن، با گذشت سال ها همچنان برترین اثری است که آردمن ساخته. فرار مرغی انیمیشنی ماجراجویانه است که فرایند فرار جوجه ها از یک مزرعه را دنبال می نماید. کوشش های بی شمار آن ها برای فرار با شخصیت هایی مجذوب نماینده، محیطی پرجنب وجوش، انیمیشنی عالی و موسیقی متنی گوشنواز ترکیب شده. صحنه های اکشن به طور لذت بخشی خلاقانه هستند و توانایی تیم انیمیشن در خلق سکانس های زیبا و پر تعلیق را نشان می دهند.

با گذشت بیش از 20 سال از انتشار انیمیشن فرار مرغی، هم هواداران سرسخت و هم بینندگان عادی همچنان با اشتیاق به تماشای آن می نشینند. شخصیت های خنده دار و مجذوب نمایندهیت بی نظیر این انیمیشن باعث می گردد تماشاگران، بارها و بارها آن را تماشا نمایند بی آنکه دچار دلزدگی شوند. خبر خوب برای هواداران اینکه سال جاری قرار است دنباله فرار مرغی هم منتشر گردد. هر چند بعید است این دنباله جای نسخه اصلی را در قلب دوست داران این انیمیشن بگیرد. مسلما نسخه اصلی به عنوان یک شاهکار بی بدیل، تا ابد مظهر استعداد آردمن باقی خواهد ماند.

پازل 35 تکه طرح انیمیشن فرار جوجه ای مدل NI2109

59,000 تومان

مشاهده و خرید

منبع: movieweb

منبع: دیجیکالا مگ

به "برترین انیمیشن های استودیو آردمن؛ از شان گوسفنده تا فرار مرغی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین انیمیشن های استودیو آردمن؛ از شان گوسفنده تا فرار مرغی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید