تهرانی ها در طول 4 سال فقط 36 روز هوای پاک داشتند ، آلاینده نوری پدیده نوظهور مرکز

به گزارش وبلاگ مهیار، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: تهران از سال 1396 تا 1400 از مجموع 1826 روز، تنها 36 روز هوای پاک را تجربه کردند و آلودگی نوری نیز به عنوان یک منبع آلاینده محیطی نوظهور در حال تبدیل شدن به یک مسئله محیط زیستی در مرکز است.

تهرانی ها در طول 4 سال فقط 36 روز هوای پاک داشتند ، آلاینده نوری پدیده نوظهور مرکز

به گزارش وبلاگ مهیار، نشست هم اندیشی آنالیز موضوعات محیط زیست شهری با تمرکز بر آلودگی هوا با حضور مهدی پیر هادی و سوده نجفی اعضای کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران، صارمی معاون شهرسازی، حسین نظری معاون خدمات شهری و محیط زیست و جلال بهرامی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، حشمتی سرپرست معاونت محیط انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، مزینانی مدیرکل محیط زیست استان تهران، شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار و میرزایی قمی مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و جمعی دیگر از مدیران شهری در برج میلاد برگزار گردید.

چکیده گفته های شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران را در این نشست می خوانید:

* طبق آنالیز های اجرا شده توسعه نامتوازن شهر و بارگذاری بیشتر از ظرفیت اکولوژیک که منجر به مصرف بالای انرژی و منابع فسیلی می گردد، حضور بی شمار واحدهای صنعتی، خدماتی، تولیدی و معدنی، افزایش کانون های گرد و غبار و افزایش تردد وسایل نقلیه، رشد ترافیک و کیفیت سوخت در خودروهای سنگین از جمله دلایل اصلی افزایش انواع آلودگی ها در تهران هستند.

* تهران از سال 1396 تا 1400 از مجموع 1826 روز، تنها 36 روز هوای پاک را تجربه کردند و در 509 روز شرایط هوای مرکز در شرایط ناسالم برای گروه های حساس قرار داشته است. بعلاوه 41 روز نیز هوای مرکز شرایط کاملا ناسالم را پشت سر گذاشته است.

* با توجه به اینکه بر اساس ماده 9 و 10 قانون هوای پاک، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری با اولویت خودروهای برقی و افزایش ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری به مقدار سالانه 5 درصد در دستور کار شهرداری تهران است، توسعه خطوط مترو از اولویت های اقدامات سال های اخیر بوده است. تعداد ایستگاه های مترو در سال 96، از 109 ایستگاه به 141 ایستگاه تا خاتمه سال 1400 رسیده که این آمار از رشد 29.3 درصدی تعداد ایستگاه ها خبر می دهد.

* بر اساس ماده 22 (افزایش سرانه فضای سبز به مقدار 15 مترمربع) و ماده 27 (ایجاد و توسعه کمربند سبز) نیز به منظور کاهش آلودگی هوا در مرکز، مساحت فضای سبز درون شهری از 14 هزار و صد هکتار در سال 94 به 15 هزار و 96 هکتار تا خاتمه شهریور 1401 افزایش یافته است. بعلاوه مساحت کمربند فضای سبز مرکز از 44/33 هکتار در سال 96 به 44/750 هکتار تا خاتمه سال 1400 رسیده است.

* در اجرای طرح اطلس پایش شهر تهران به منظور رصد آلودگی های مرکز، با شناسایی و پایش منابع آلاینده شهر تهران از جمله آلاینده های آب زیرزمینی، آب سطحی، هوا، خاک، صوت و نور و پایش کیفی منابع آب مصرفی شهرداری تهران در چاه ها، قنات ها و آب های سطحی و پهنه بندی پراکنش منابع آلاینده محیطی شهر تهران در داخل محدوده و حریم تعیین شد که تا به امروز، آلودگی هوا و آلودگی صوتی به عنوان شاخص ترین آلاینده ها در تهران هستند و آلودگی نوری نیز به عنوان یک منبع آلاینده محیطی نوظهور در حال تبدیل شدن به یک مسئله محیط زیستی است.

منبع: همشهری آنلاین

به "تهرانی ها در طول 4 سال فقط 36 روز هوای پاک داشتند ، آلاینده نوری پدیده نوظهور مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تهرانی ها در طول 4 سال فقط 36 روز هوای پاک داشتند ، آلاینده نوری پدیده نوظهور مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید