دریاچه هایی شگفت انگیز در کویر شنی لیبی !

به گزارش وبلاگ مهیار، لیبی جایی در آفریقای شمالی است. در سفر به لیبی خواهید دید که در دل کویر فرزان دریاچه هایی به شکل واحه با منظره ها زیبا از نخل هایی که در حاشیه این دریاچه ها رشد نموده اند، وجود دارد یکی از این دریاچه ها دریاچه ای بسیار بزرگ به نام مگافزان بود که در گذشته های دور حدود 200000 سال قبل درجنوب غربی لیبی در این منطقه خودنمایی می کرد این دریاچه بسیار پر آب بود و به دلیل حاصل خیز بودن این منطقه رودخانه های فراوانی در اینجا جاری بودند و این دریاچه را تشکیل می دادند. برای این که بیشتر با این دریاچه و جاذبه های گردشگری لیبی و جاهای دیدنی لیبی که در کویر شنی لیبی واقع شده اند آشنا شوید، باما در مجله خبرنگاران همراه باشید.

دریاچه هایی شگفت انگیز در کویر شنی لیبی !

سفر به لیبی

اگر در سفر به لیبی به بیابان های آن سفر کنید در محیط سخت بیابانی که حتی نمی شود فکرش را کرد که آبی وجود داشته باشد ، با کمال تعجب شاهد تعداد 20 عدد از دریاچه ها و واحه های زیبایی خواهید بود که در حاشیه دریای شنی اوباری از دل زمین سر برآورده اند. پیشینه این دریاچه ها بر می شود به روزگاری دور زمانی حدود 3000 تا 5000 سال قبل که در این منطقه که ناحیه ای مرطوب بود دریاچه ای وجود داشت که تقریبا به طول 1200 کیلومتر می رسید که بعدها تغییرات آب و هوایی که در این منطقه ها به وجود آمد سبب شد که این دریاچه کم کم خشک شود و تبدیل به دریاچه های کوچک در نقاط مختلف این بیابان شنی، سوزان و خشن شود. ام الماء (مادر آب) و گابرون دو دریاچه ای هستند که بیشتر گردشگران از سراسر جهان خود را برای تماشا یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری لیبی و تماشای های لیبی به این منطقه می رسانند. برای رفاه حال گردشگران در این ناحیه کمپ توریستی ساخته شده است که می توانند در آن به استراحت بپردازند یا به خرید سوغاتی از فروشگاه های این کمپ که دارای ایوانی دلگشا و باز می باشد بپردازند.

گابرون

دریاچه ای به نام گابرون که در این ناحیه وجود دارد نسبت به دیگر دریاچه ها گردشگران زیادی مشتاق دیدارش هستند که از زیباترین جاهای تماشای لیبی و تماشای های لیبی می باشد. اگر بخواهیم به نام تعدادی از این دریاچه ها اشاره کنیم می توان به دریاچه ای که در تارهونا وجود دارد اشاره نمود که در 11 کیلومتری رود ام الحصان قرار گرفته است. بعضی از این دریاچه ها آب هایشان آن چنان شور است که حتی آب دریا به شوری آن ها نمی رسد. اغلب دریاچه های اوباری اینجوری می باشند گاهی می توان دریاچه هایی را دید که رنگ آن ها به رنگ قرمز می باشد و علت این رنگی بودن آب دریاچه ها را می توان به جلبک هایی که در آب آنها وجود دارد نسبت داد از آنجا که این جلبک ها نسبت به نمک مقاوم هستند سبب می شوند که آب آن ها رنگی شود و از برجسته ترین تماشای های لیبی و جاهای تماشای لیبی می باشند. علت شور بودن آب دریاچه ها تبخیر زیاد آن ها می باشد که به علت عدم وجود رودی که آب آن این دریاچه ها را پر وسیراب کند سبب متراکم شدن مواد معدنی در آب این دریاچه ها می شود. از آن جایی که رودی پایدار در لیبی وجود ندارد به همین علت پروژه ای بزرگ به وسیله دولت لیبی پایه ریزی شد پروژه ای به نام رود بزرگ مصنوعی تا شاید بتوانند با استفاده از لوله های زیر زمینی، آب هایی که در منطقه فازان وجود دارد را استخراج کند و دوباره این دریاچه ها را زنده نماید. البته این پروژه رویا گونه حدود 30 سال قبل به وسیله دولت لیبی آغاز شده بود. جمعیت زیادی که در این منطقه ها وجود دارد و روز به روز در حال افزایش هستند سبب شده اند که آب های زیر زمینی این منطقه ها به سرعت مصرف شوند. دریاچه های منطقه اوباری عمق شان چیزی حدود 7 تا 32 متر می باشد که اگر چه عمقشان نسبتا زیاد است اما با این همان طور که در بالا بیان کردیم روز به روز در حال ته نشین شدن هستند و در معرض خطر بزرگ خشک شدن قرار گرفته اند. گرمای بی سابقه هوا سبب شده است که روز بروز بیابان ها توسعه بیابند و آب هایی که در منطقه ها مختلف کره زمین وجود دارد خیلی سریع تبخیر شوند که کشور لیبی یکی از این صد ها منطقه ها می باشد که با این پدیده روبرو شده است.

منبع: همگردی

به "دریاچه هایی شگفت انگیز در کویر شنی لیبی !" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریاچه هایی شگفت انگیز در کویر شنی لیبی !"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید