طرز تهیه مرغ ترش تهرانی بدون سبزی در سه سوت

به گزارش وبلاگ مهیار، پلو خورش یکی از غذاهای محبوب ما ایرانی هاست و تنوع خورش باعث شده است که مثلا مرغ را به روش های مختلف و با ترکیب های مختلف بپزیم و یک غذای خوشمزه داشته باشیم. اما یکی از غذاهای محبوب که از شمال ایران آمده، مرغ ترش باشد که ما قبلا طرز تهیه مرغ ترش گیلانی را در کتاب کاله آورده بودیم و با توجه به این که مرغ ترش محلی احتیاج به سبزیجات محلی دارد اینجا می خواهیم مرغ ترش تهرانی که سبزی ندارد را مرور کنیم. طرز تهیه مرغ ترش تهرانی بدون سبزی را اینجا بخوانید.

طرز تهیه مرغ ترش تهرانی بدون سبزی در سه سوت

مواد اولیه برای تهیه مرغ ترش تهرانی بدون سبز

  • مرغ نیم کیلو
  • گردو 200 گرم
  • رب انار 2 قاشق غذاخوری
  • آب نارنج 1 فنجان
  • پونه به اندازه لازم
  • پیاز 1 عدد
  • نمک، فلفل و زردچوبه به اندازه لازم
  • روغن به اندازه لازم

طرز تهیه مرغ ترش تهرانی بدون سبزی

1. آماده و سرخ کردن مرغ

اولین مرحله از طرز تهیه مرغ ترش تهرانی بدون سبزی درست مثل طرز تهیه مرغ ترش با گردو و رب انار این است که مرغ را آماده کنید. برای این کار مرغ را با اندازهی پیاز، نمک، فلفل و زعفران مزه دار کنید تا مرغ ترش تان خوشمزه باشد. حالا مرغ را در ماهیتابه ای که در آن روغن ریخته اید بگذارید تا خوب سرخ گردد.

2. آماده کردن سس برای پخت مرغ

حالا و در این مرحله پیاز را خرد کنید و در قابلمه ای که روغن ریخته اید بریزید و بگذارید سرخ گردد بعد که سرخ شد پونه خشک شده یا پونه تازه را بریزید تا خوب سرخ گردد. سپس گردو را اضافه کنید و تفت دهید تا خامی آن گرفته گردد. در نهایت رب انار را به مخلوط اضافه کنید و مجدد تفت دهید.

3. پخت مرغ ترش

در سومین مرحله از طرز تهیه طرز تهیه مرغ ترش تهرانی بدون سبزی مرغ را داخل مواد یا همان سس که بالا درست کردید، بگذارید و آب و آب نارنج را بریزید تا مرغ ها داخل سس بپزد. در نهایت بعد از یک ساعت خورش شما آماده است و می توانید آن را همراه با پلو سرو کنید و لذت ببرید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای تهیه مرغ ترش

همان طور که خواندید تهیه مرغ ترش بدون سبزی خیلی ساده تر از تهیه مرغ ترش اصیل دارد و به عبارتی یک روش خوب برای خوشمزه کردن مرغ است. اما خوب است برای تهیه آن جزییات و فوت و فنش را هم بدانید.

تهیه مرغ ترش به روش های مختلف

مرغ ترش یک غذای اصیل و محلی است که در استان های شمالی ایران از جمله مازندران و گیلان پخته می گردد. نکته جالب این است که مرغ ترش این دو منطقه با هم تفاوت هایی دارد. مثلا مرغ ترش گیلانی تخم مرغ دارد در حالی که در طرز تهیه مرغ ترش مازندرانی تخم مرغ استفاده نمی گردد. یا در طرز تهیه مرغ ترش گیلانی معمولا با لپه همراه است اما مدل مازندرانی بدون لپه است.

سوای تمام مواردی که گفته شد نکته اصلی این است که این غذا به خاطر نبود سبزی های معطر محلی در تهران و شهرهای دیگر به شکل دیگر و بدون سبزی یا با سبزی های رایج تهیه می گردد و نکته مجذوب کننده تر این است که گاهی تهیه این غذا خیلی شبیه به طرز تهیه فسنجان با مرغ می گردد و گاهی هم شبیه طرز تهیه مرغ ناردونی است. پس می توان با توجه به ذائقه و دسترسی خود به مواد اولیه این غذا، آن را به شکل های مختلف تهیه کرد و لذت برد.

نکات مهم برای تهیه مرغ ترش

مرغ ترش را باید روی اجاق با شعله کم بپزید درست مثل بیشتر خورش های ایرانی که برای جا افتادن باید با دمای کم روش اجاق بپزد. اگر دوست دارید غذایتان بیشتر ملس باشد یا رب انارتان خیلی ترش است می توانید اندازهی شکر هم به خورش اضافه کنید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه مرغ ترش تهرانی بدون سبزی در سه سوت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مرغ ترش تهرانی بدون سبزی در سه سوت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید