عطار سهمی انکارناپذیر در توسعه عرفان در سخن منظوم پارسی دارد

به گزارش وبلاگ مهیار ، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مناسبت روز بزرگداشت عطار نیشابوری پیغام صادر کرد.

عطار سهمی انکارناپذیر در توسعه عرفان در سخن منظوم پارسی دارد

پیغام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به توضیح زیر است:

بِسْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِیمِ

سرزمین پهناور ایران در درازنای تاریخ پُرافتخار خود، مهد ادیبان و سخنورانی بوده است که هر یک، سهمی انکارناپذیر در غنای فرهنگ، هنر و اندیشه این جغرافیا داشته اند. در این میان، نقش ممتاز گوهر تابناکی چون عطار نیشابوری بر هیچ ناظر منصفی پوشیده نیست.

عطار به عنوان نمادی ارجمند از دوران عظمت نیشابور به شمار می رود. از همین روی شایسته است که همیشه به سخنانش گوش سپرده گردد و آموزه هایش مبنای بازسازی و بازآفرینی شکوه و عظمت گذشته قرار گیرد.

به راستی که عطار سهمی انکارناپذیر در توسعه عرفان در سخن منظوم پارسی دارد تا جایی که شاعرانی چون شیخ محمود شبستری و مولانا جلال الدین محمد بلخی هم در مقابل او سر تکریم فرود آورده و مقام و منزلت او را ستوده اند و از او به عنوان روح عرفان یاد کردند.

عطار به مدد زبان ساده گوی و در عین حال فاخر و توانمند خود، توانست معرفت ذوقی و شهودی را جامه نظم پارسی بپوشاند و سپس آن را برای مولانا، حافظ، سعدی و عارفان پس از خود به یادگار بگذارد. سیرت علمی و عملی او نیز نقش فراوانی در پیراستگی عرفان از آسیب ها و آفت ها داشت. او همانند ناصر خسرو، این قیمتی دّرّ لفظ دَری و مرواریدِ سخن پارسی را به پای زورمداران و قدرتمندان زمان خود نریخت و هرگز شعر شیوا و فصیح خود را به مدح ظالمان آلوده نکرد. عطار، برخلاف بعضی از شاعران هم دوره خود، مردم نیشابور را در فتنه بزرگ مغول تنها نگذاشت و از عهد خود با خدای خویش نگریخت.

هرچند دنیا امروز، عطار را به نیکی و نکویی می شناسد و ترجمه ها و توضیح های فراوانی از مجموعه آثار او انجام شده است که مایه الهام نویسندگان، شاعران و فیلسوفان بسیاری در شرق و غرب عالم شده است، اما این شناخت کافی نیست؛ چراکه بزرگداشت مفاخر و بزرگانی چون شیخ عطار، در حقیقت بزرگداشت یک جامعه است و کسانی که در این حرکت شرکت می نمایند، علم و دانش و فرهنگ را ارج می نهند. بازگویی، بازنمایی ، شناسایی و شناساندن گفته ها و نکته های حکما و علمای دوران گذشته، روح و روان انسان امروز را پرطراوت و اندیشه و تفکر مردم قرن بیست ویکم را تحت تأثیر قرار می دهد.

25فروردین روز بزرگداشت شیخ فریدالدین عطار نیشابوری فرصت مغتنمی است تا آحاد معرفت جوی جامعه به ویژه نسل جوان با مبانی و بنیان های فکری این سخنور بزرگ بیشتر آشنا شوند.

بی شک احیای هویت اسلامی و نمایاندن مفاخر اسلامی چون عطار نیشابوری به منظور الگوسازی فکری برای تمدن نوین ایرانی اسلامی، ضرورتی تام دارد. روزآمد کردن شخصیت شیخ عطار نیشابوری و شناساندن او و بزرگداشت این شخصیت والامقام، ازجمله ضرورت های اولیه در شناسایی شخصیت های برجسته ایران اسلامی است.

اینجانب این روز فرخنده را که در واپسین روزهای ماه مبارک رمضان واقع شده است و با روز گرامی داشت قدس عزیز مقارن شده به تمامی دوستدارانِ آثار و مفاخر فرهنگی ایرانِ بزرگ در جای جای میهن اسلامی و خارج از کشور تبریک می گویم و کوشش دست اندرکاران گرامی داشت این شخصیت برجسته و کم نظیر را در شهر فرهنگ پرور نیشابور صمیمانه قدردانم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "عطار سهمی انکارناپذیر در توسعه عرفان در سخن منظوم پارسی دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عطار سهمی انکارناپذیر در توسعه عرفان در سخن منظوم پارسی دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید