مجموعه مقالات مطالعات تاریخی در فرهنگ و جامعه اسلامی کتاب شد

به گزارش وبلاگ مهیار شواهد متعدد برآمده از موضوعات، کیفیت خاتمه نامه ها و رساله های تاریخی یا مرتبط با تاریخ نشان می دهد که دانشجویان تاریخ و نیز سایر رشته های مرتبط با تاریخ مانند علوم سیاسی، علوم اجتماعی، مطالعات اسلامی و...، آشنایی لازم با مبانی نظری و مباحث روش شناسی تاریخ اجتماعی، تاریخ فرهنگی، تاریخ اندیشه ای،جامعه شناسی تاریخی و... ندارند و این گونه مطالعات در کشور ما بسیار نوپاست. حتی در حوزه مطالعات تمدن نیز بعضی پرسش های کلان بی پاسخ مانده است.

مجموعه مقالات مطالعات تاریخی در فرهنگ و جامعه اسلامی کتاب شد

در پاسخ به این احتیاج، مدرسه بهاری روش شناسی مطالعات تاریخ و تمدن در بهار سال 1398 با مشورت بعضی اساتید، برنامه ریزی شد. با توجه به اینکه طرح در راستای بومی سازی و در ارتباط با مطالعات ایران و اسلام قرار داشت لذا در این مدرسه بهاری مباحثی در زمینه های تاریخ اجتماعی، جامعه شناسی تاریخی، تاریخ فرهنگی، تاریخ اندیشه و مطالعات تمدنی ارائه شد.

مجموعه حاضر مشتمل بر گفتارها و مقالاتی است که حاصل مباحث این مدرسه بهاری است. هدف اصلی از تهیه این مجموعه علمی، توسعه ادبیات نظری در زمینه رویکردهای مختلف به مطالعات تاریخی در حوزه فرهنگ و جامعه اسلامی است.

این مجموعه مقالات، این زمینه را فراهم می نماید تا دانشجویان و دانش پژوهان علوم انسانی بر اساس رویکردی مقایسه ای و تطبیقی با مفاهیم و مسائل بنیادین در رویکردهای مختلف تاریخی اجتماعی، فرهنگی، اندیشه ای، تمدنی آشنا شوند و زمینه به کارگیری آنها در پژوهش هایشان را فراهم نمایند.

به طور معین، مجموعه پیشرو محورها و اولویت هایی همانند: تاریخ و مطالعات بین رشته ای در دانشگاه، تاریخ های مضاف: تاریخ اجتماعی، فرهنگی، تاریخ مالی و مطالعات تاریخی نوپدید در تاریخ ایران و دنیا اسلام و مطالعات تاریخ ایران و اسلام در غرب را هدف قرار داده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "مجموعه مقالات مطالعات تاریخی در فرهنگ و جامعه اسلامی کتاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مجموعه مقالات مطالعات تاریخی در فرهنگ و جامعه اسلامی کتاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید