لارینژیت (التهاب حنجره)

به گزارش وبلاگ مهیار، گویا ناچارید از خواندن آواز صبحگاهی در زیر دوش چشم پوشی کنید. صدایی که به زحمت از گلویتان خارج می گردد. بیشتر به غارغار یا صدای قورباغه شباهت دارد تا آواز تک خوان. صدایتان را صاف می کنید و دوباره آواز را سر

لارینژیت (التهاب حنجره)

نویسنده: دبورا تکاک

مترجم: مینا اسماعیلی

16روش بهبود بخش

گویا ناچارید از خواندن آواز صبحگاهی در زیر دوش چشم پوشی کنید. صدایی که به زحمت از گلویتان خارج می شود. بیشتر به غارغار یا صدای قورباغه شباهت دارد تا آواز تک خوان. صدایتان را صاف می کنید و دوباره آواز را سر می دهید. ولی صدایی که از حنجره شما خارج می شود، به همه چیز شباهت دارد جز آواز و موسیقی و اگر این شرایط ادامه یابد، به طور کلی صدایی از گلویتان خارج نخواهد شد. می خواهید دلیل این مشکل را بدانید؟ ارتعاش نامناسب تارهای صوتی. برای آنکه صدای خارج شده از حنجره واقعاً به صدای خودتان شبیه باشد، لازم است هوای بازدمی هنگام خروج از حنجره - یا همان اتاقکی که اغلب سیب آدم نامیده می شود - ضمن عبور از تارها یا به عبارت بهتر پرده های صوتی، به شکل درست و همیشگی خود خارج شود. اگر به تارها صدمه ای وارد آید و یا دچار التهاب و تورم شوند، فرم طبیعی محفظه مانند خود را از دست می دهند. همین امر موجب فرار و گیر نیفتادن هوا می شود. کوچک ترین تغییر در شکل تارهای صوتی صدای اصلی فرد را به کلی تغییر می دهد. تارهای صوتی از یک سوی ماهیچه در مرکز، لایه های مختلف بافت پیوندی و هم پوشش پوست مانندی به نام غشای مخاطی (1) تشکیل شده اند. هرگونه تغییر در هر یک از لایه ها مانع از ارتعاش بهینه ی بافت می شود. آسیب تماشا تارهای صوتی به عوامل مختلفی بستگی دارد. استفاده نامناسب و نابجا از صدا می تواند موقتاً به تارهای صوتی آسیب وارد کند. عفونت دستگاه تنفسی فوقانی و یا حساسیت از دیگر عوامل آسیب رسان به تارهای صوتی می باشند. حتی خشکی هوا می تواند موجب چسبیدن ترشحات مخاطی به تارهای صوتی شود. نتیجه؟ نتیجه آنکه هر یک از عوامل مذکور به بروز لارینژیت منتج می گردند. حال برترین راه درمان تارهای صوتی جهت بازگشت صدای عادی چیست؟ به توصیه متخصصان در این زمینه توجه بفرمایید.

صحبت نکنید

به نقل از دکتر لارنس لوین عامل مولّد لارینژیت هر چه باشد برترین کار صحبت نکردن و استراحت دادن به تارهای صوتی است. سعی کنید به مدت یکی دو روز از حرف زدن اجتناب کنید.

نجوا کردن ممنوع!

اگر ناچارید با دیگران ارتباط برقرار کنید می توانید مطالب خود را برای آنان بنویسید. زیرا آهسته صحبت کردن هم درست به مقدار ی فریاد زدن تارهای صوتی را به حرکت درآورده، باعث برخورد آن ها به یکدیگر می شود.

آسپیرین نخورید

اگر در اثر فریاد زدن در شب گذشته صدای خود را از دست داده اید احتمالاً بعضی از مویرگ های گلو پاره شده اند و باید از مصرف آسپیرین بپرهیزید. آسپیرین مدت زمان لخته شدن خون را افزایش می دهد و به این ترتیب مانع از تسریع فرایند بهبودی می شود.

دستگاه های فراوری هوای سرد و مرطوب

باید تارهای صوتی را که از ترشحات مخاطی پوشیده شده اند مرطوب نگه داشت. هنگامی که این ترشحات رطوبت خود را از دست می دهند، به صورت چسبنده درآمده، زمینه ی تحریک فراهم می آید. با استفاده از دستگاه های فراوری هوای سرد و مرطوب می توان بر این مشکل فائق آمد.

بخار آب

بخار آب به بازگشت رطوبت یاری می نماید. دکتر رابرت فدر خم کردن سر بر روی یک ظرف آب داغ به مدت 5دقیقه روزی دوبار را توصیه می نماید.

نوشیدن زیاد مایعات

مصرف 8تا 10لیوان مایعات بخصوص آب بسیار مؤثر است. به توصیه ی دکتر فدر بهتر است از ریختن عسل یا لیمو در چای خودداری نماییم.

عدم مصرف یخ

مصرف مایعات گرم بسیار خوب است. نوشیدن مایعات سرد باعث وخامت شرایط تارهای صوتی می شود.

تنفس از راه بینی

در حقیقت تنفس از راه بینی یکی از روش های مرطوب کردن هوا به طور طبیعی است. دکتر کسلر می گوید: افرادی که انحراف بینی دارند حین خواب از راه دهان تنفس می نمایند. این کار تارهای صوتی را در معرض هوای سرد و خشک قرار می دهد. ارزیابی چگونگی تنفس، از جهت درک ماهیت گرفتگی صدا، اهمیت بسزایی دارد.

به هیچ وجه سیگار نکشید

سیگار از عمده ترین عوامل خشکی گلو بشمار می رود.

مصرف نارون

چای پوست درخت نارون نرم نماینده خوبی برای گلو و بازگرداندن آن به شرایط عادی محسوب می شود. نوشیدن چای نارون اثر مستقیمی بر نرم شدن تارهای صوتی ندارد. زیرا هنگام بلع، دریچه ی اپیگلوت بسته شده و روی تارهای صوتی قرار می گیرد. اما مصرف چای باعث می شود غدد ترشح نماینده ی مخاط موجود در حنجره در اثر رسیدن آب بیشتر به آن ها، ماده نرم نماینده ای بر روی تارهای صوتی فراوری نمایند.

انتخاب عاقلانه قطره های ضد سرفه

دکترفدر استفاده از فرآورده های ضد سرفه حاوی ترکیبات نعناع را منع و مصرف قطره های ملایم محتوی میوه یا عسل را توصیه می نماید.

هوای هواپیما

صحبت کردن حین پرواز با هواپیما باعث اختلال صدا می شود. زیرا هوای فشرده شده داخل هواپیما بسیار خشک است. به منظور مرطوب نگه داشتن تارهای صوتی حین پرواز از راه بینی تنفس نمایید. از آدامس یا قرص های مکیدنی بهره ببرید تا مجبور شوید دهان خود را بسته نگه دارید. به علاوه این کار باعث افزایش ترشح بزاق می شود.

هشدار پزشکی

چه وقت لارینژیت خطرناک است؟

در صورتی که قطع صدا با درد بسیار شدید حین بلع بزاق توأم باشد مراجعه فوری به پزشک لازم است. التهاب و تورم قسمت فوقانی حنجره به انسداد راه تنفسی منجر می شود. هم چنین در صورت مشاهده ی خون در سرفه، شنیدن صدای اضافی هنگام تنفس، و یا بهبود نیافتن و ادامه پیدا کردن گرفتگی صدا علی رغم اجتناب از حرف زدن باید حتماً به پزشک مراجعه نمود. به درازا کشیدن لارینژیت ممکن است خبر از وجود تومور در ناحیه گلو و حلق دهد، لذا در صورت عدم بازگشت صدا به حالت طبیعی پس از 3تا5روز با پزشک خود مشاوره کنید.

کنترل داروهای مصرفی

کارشناسان معتقدند داروهای خاصی سبب خشکی شدید تارهای صوتی می شوند. پس اگر به داروهای خود ظنین هستید حتماً نظر پزشک خود را در این زمینه جویا شوید. داروهایی که احتمال می رود در ایجاد خشکی تارهای صوتی مؤثر باشند عبارتند از: داروهای ضد فشار خون، تیرویید و آنتی هیستامین ها.

استفاده از سیستم های تقویت صدا

اگر شغلتان ایجاب می نماید که با صدای بلند صحبت کنید بهتر آن است که از وسیله ای جهت بلند کردن صدا بهره ببرید. دکترلوین می گوید: ما اغلب استفاده از سیستم های تقویت صدا را جهت محافظت از تارهای صوتی فراموش می کنیم.

به صدای خود احترام بگذارید

اگر مجبور به سخنرانی هستید و دچار گرفتگی صدا شده اید بهتر است سخنرانی خود را به وقت دیگری موکول کنید. در غیر این صورت شانس آسیب دایمی تارهای صوتی را افزایش می دهید.

تعلیم صدا

اگر مجبور به حرف زدن زیاد هستید بهتر است به فکر تعلیم و تقویت صدای خود باشید. عدم تعلیم و تقویت صدا باعث انقباض و قرار گرفتن ماهیچه های نگه دارنده ی حنجره در مقابل یکدیگر می شود. در حالیکه با تعلیم صدا می توان کاری کرد که همه ی ماهیچه ها به طور هم نوا و گروهی عمل نمایند.

پی نوشت ها :

Mucosa.

منبع مقاله :

تکاک، دبورا، (1388) درمان های خانگی، مترجم: مینا اسماعیلی، ویراستار پزشکی: نوید محمدی، تهران: گلبرگ، چاپ پنجم

منبع: راسخون

به "لارینژیت (التهاب حنجره)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لارینژیت (التهاب حنجره)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید