11 روش نگهداری لبو یا چغندر قند خام و پخته برای مدت طولانی

به گزارش وبلاگ مهیار، آشنایی با روش نگهداری لبو یا چغندر قند در فصولی که این ریشه های مغذی به وفور یافت می شوند، به شما یاری می نماید تا در تمام طول سال از بهره مند شوید و بتوانید برای مدت طولانی تری از لبو و چغندر قند بهره ببرید. به منظور نگهداری چغندر برای مدت طولانی روش های مختلفی وجود دارد. در این مقاله از سرویس در می توانید با برترین روش برای نگهداری چغندر و لبو آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در خصوص روش های نگهداری از لبو یا چغندر پاسخ خواهیم داد.

11 روش نگهداری لبو یا چغندر قند خام و پخته برای مدت طولانی

روش نگهداری لبو یا چغندر قرمز

چغندر یک نوع ریشه مفید و سرشار از مواد مغذی است که به صورت قرمز و سفید یافت می گردد. چغندر قرمز یکی از خوشمزه ترین و محبوب ترین انواع چغندر است که به آن لبو نیز گفته می گردد.

نوع دیگر چغندر که به عنوان چغندر قند شناخته می گردد، معمولاً سفید مایل به زرد است و در صنعت از آن برای تهیه قند و شکر استفاده می گردد. بعضی نیز چغندر قند را می پزند و به خاطر خواص و طعم شیرینی که دارد آن را به عنوان میان وعده میل می نمایند.

اما آیا می دانید روش نگهداری لبو یا چغندر قند چگونه است؟ در ادامه می توانید با برترین روش های نگهداری لبو یا چغندر آشنا شوید.

1- انتخاب چغندر مناسب برای نگهداری طولانی مدت

قبل از هر چیزی اگر در فکر نگهداری چغندر برای مدت طولانی هستید، بهتر است چغندر قرمز مناسبی را انتخاب کنید. در زمان خرید دقت کنید که لبو باید کوچک، سفت و قرمز مایل به نارنجی باشد.

معمولاً لبوهای بزرگ که ریشه آن ها حالت پشمی دارد، مناسب نیستند و این موضوع نشانه کهنه بودن لبو است. نباید فراموش کنید که لبوهای خیلی بزرگ نیز ممکن است خیلی سفت و چوبی باشند و از همین رو از لبوهایی با میزان میانه و کوچک بهره ببرید.

چغندر باید سفت و محکم باشد و پوست صافی داشته باشد. سوراخ بودن لبو و نرم بودن سطح آن نشانه فساد و کهنگی آن است، از همین رو بهتر است چغندرهایی را بخرید که ظاهر سفت، تازه و خوشرنگی دارند.

2- روش نگهداری لبو پخته در فریزر

اگر قصد نگهداری لبو پخته در فریزر را دارید ابتدا باید لبوها را بشویید. سپس بدون این که سر و ته لبو را جدا کنید، آن را همراه با اندازهی آب در قابلمه بریزید تا بپزد. برای اندازه آب باید به میزان ای باشد که لبو کاملاً در آب قرار بگیرد.

اجازه دهید لبوها برای حدود 50 دقیقه بپزند، سپس آن ها را در کیسه فریزر یا سلفون بپیچید و در فریزر قرار دهید. برترین زمان مصرف لبو پخته در فریزر حدود 3 ماه است.

3- روش صحیح نگه داری از لبو پخته در یخچال

اگر قصد دارید لبو پخته را برای چند روز در یخچال نگهداری کنید، باید آن را به خوبی بپزید. سپس اجازه دهید لبوها سرد شوند. حال آن ها را همراه با اندازهی از آب لبو در ظرف در بسته بریزید. این کار موجب می گردد تا لبوها بعد از چند روز خشک و بی آب نشوند. درب ظرف را محکم ببندید و سپس آن را در یخچال قرار دهید. می توانید لبوها را برای مدت 10 روز در یخچال قرار دهید.

4- روش نگهداری و استفاده از چغندر و لبو به صورت خام در یخچال

برای نگهداری چغندر خام در یخچال باید برگ های سبز و ریشه های بلند را جدا کنید و حداقل 2 سانتی متر از ریشه را باقی بگذارید. این کار از نشست شیره جلوگیری می نماید و به تازه ماندن چغندر نیز یاری می نماید.

چغندرها را داخل کیسه پلاستیکی قرار دهید و در یخچال بگذارید. سپس می توانید با توجه به تازه بودن چغندر یا لبو آن را برای مدت 1 هفته تا 10 روز در یخچال نگه دارید.

5- درست کردن ترشی لبو یک روش صحیح نگه داری از لبو

یکی از رایج ترین و مجذوب کننده ترین روش های نگهداری لبو درست کردن است. اگر دوست دارید در تمام طول سال لبو داشته باشید، می توانید اندازهی لبوی خرد شده را همراه با کمی آب روی گاز قرار دهید و برای مدت 1 ساعت بپزید. سپس اجازه دهید لبوی پخته شده سرد گردد.

لبوها را همراه با سرکه و اندازهی نمک در شیشه بریزید. بعد از 1 هفته ترشی لبوی شما آماده است. می توانید این ترشی خوشرنگ را برای تزیین غذا و بهره ببرید و یا در کنار غذا میل کنید و لذت ببرید.

6- روش نگهداری چغندر خام در فریزر

یک روش نگهداری چغندر برای مدت طولانی فریزر کردن آن به صورت خام است. برای این کار باید ریشه و پوست لبو را جدا کنید. سپس لبوها را به صورت نواری یا رنده شده خرد کنید. حال می توانید لبوهای خرد شده را در کیسه های زیپ دار با ظروف مخصوص بریزید و در فریزر قرار دهید.

می توانید از این لبوهای خرد شده در سالاد و یا برای تهیه و تزیین غذا بهره ببرید.

7- روش نگهداری لبو یا چغندر قند در شن و ماسه

یکی از قدیمی ترین و برترین روش های روش نگهداری لبو یا چغندر قند قرار دادن سبزیجات ریشه ای در شن و ماسه است. برای این کار باید یک جعبه چوبی با میزان مناسب تهیه کنید. سپس برای نگهداری لبو یا سایر انواع چغندر باید چغندرها و لبوها را داخل باکس و لابه لای شن و ماسه تمیز و خشک بریزید و در یک مکان خنک مثل انبار قرار دهید.

توجه داشته باشید که در این روش نگهداری لبو یا چغندر قند محل مورد نظر شما نباید پر نور یا گرم باشد. برترین دما برای نگهداری چغندر و لبو به این روش بین 1 تا 4 درجه سانتی گراد است.

نباید فراموش کنید که برای این روش نگهداری لبو یا چغندر قند باید از سبزیجات تازه و بدون لکه و زدگی بهره ببرید. با استفاده از این روش می توانید تا 5 ماه لبو و چغندر قند را نگهداری کنید و از فساد آن ها جلوگیری کنید.

8- روش منجمد کردن چغندر قند

روش منجمد کردن چغندر قند درست شبیه به روش نگهداری لبو در فریزر است. برای این کار باید چغندرها را بشویید و پوست آن ها را جدا کنید. سپس آن ها را در آب بریزید و خوب بپزید. بعد از پخت می توانید چغندر قند را خرد کنید و در ظرف یا پلاستیک های زیپ دار بریزید و در فریزر قرار دهید.

9- درست کردن مربای لبو و شربت لبو

یک روش دیگر نگهداری لبو به مدت طولانی درست کردن مربای لبو و شربت لبو است. برترین و شیرین ترین نوع لبو برای درست کردن انواع ترشی لبو، و ، لبوهای گرد و قرمز در میزان میانه و جوان هستید.

10- درست کردن چیپس لبو

چیپس لبو یکی از خوراکی های خوشمزه پاییزی است که به عنوان تنقلات نیز مصرف می گردد. اگر در فکر نگهداری لبو برای مدت طولانی هستید، می توانید لبوها را به صورت ورقه های نازک برش دهید و داخل سینی بچینید. می توانید لبوها را در فر یا زیر نور خورشید قرار دهید و خشک کنید. پیشنهاد می کنیم را مطالعه کنید.

11- نگهداری لبو به شکل پودر

لبو رنگ بی نظیری دارد و از همین رو می توانید آن را پودر کنید و برای رنگ دادن به انواع غذا و دسر بهره ببرید. برای این کار باید لبوها را به صورت حلقه ای خرد کنید و داخل سینی قرار دهید.

سینی را برای 2 تا 3 روز زیر نور آفتاب بگذارید تا لبوها خشک شوند. سپس لبوهای خشک شده را از طریق آسیاب پودر کنید. می توانید این پودر را برای مدت طولانی نگهداری کنید. پیشنهاد می کنیم را مطالعه کنید.

روش یخ زدایی چغندر فریز شده چگونه است؟

اگر چغندر را در فریزر منجمد نموده اید، برای یخ زدایی می توانید آن را چند ساعت زودتر از مصرف از فریزر خارج کنید و در دمای آشپزخانه یا یخچال قرار دهید تا یخ زدایی گردد. در صورتی که چغندر خام است، می توانید آن را به صورت منجمد شده در قابلمه قرار دهید و بجوشانید تا هم بپزد و هم یخ آن باز گردد.

برای این که رنگ چغندر قرمز بعد از خارج شدن از فریزر کمرنگ نگردد، می توانید اندازهی آب لیمو ترش به آن اضافه کنید. به یاد داشته باشید که چغندر منجمد شده نباید چندین بار یخ زدایی گردد، زیرا این کار موجب می گردد لبو خواص ارزشمند خود را از دست بدهد.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه آش لبو خوشمزه و مقوی

سوالات متداول

مدت نگهداری چغندر در فریزر چقدر است؟

مدت نگهداری چغندر خام در فریزر حدود 8 ماه و برای چغندر پخته حدود 3 تا 5 ماه است. جالب است بدانید که اگر چغندر را به روش درستی در فریزر نگهداری کنید تا 90 درصد خواص و ارزش غذایی آن حفظ می گردد.

برترین روش های نگهداری از لبو یا چغندر چیست؟

برترین روش نگهداری چغندر نگهداری چغندر به صورت پخته شده در فریزر و یا قرار دادن آن در شن و ماسه است.

آیا می توان چغندر قند و لبو را به صورت خام فریزر کرد؟

برای نگهداری چغندر قند و لبو به صورت خام در فریزر می توانید آن را به شکل دلخواه خرد کنید و سپس در ظروف درب دار بریزید و در فریزر قرار دهید.

منابع: domesticfutures، healthy-beets

منبع: افق کوروش

به "11 روش نگهداری لبو یا چغندر قند خام و پخته برای مدت طولانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "11 روش نگهداری لبو یا چغندر قند خام و پخته برای مدت طولانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید