آشنایی با حلقه هولاهوپ و فواید استفاده از آن

به گزارش وبلاگ مهیار، اگر فکر می کنید حلقه هولاهوپ فقط برای بچه هاست، دوباره فکر کنید. این ابزار ورزشی ساده می تواند به طور همزمان هم شما را سرگرم کند و هم در برنامه تناسب اندام، یک تمرین عالی برای درگیر کردن عضلات بدنتان باشد. وقتی صحبت از ورزش کردن باشد، مهم ترین چیز پیدا کردن ورزشی است که به آن علاقه داشته باشید و از انجام آن خسته نشوید. در این مطلب از خبرنگاران مگ قصد داریم آشنایی بیشتری با حلقه هولاهوپ داشته باشیم؛ با ما همراه شوید.

آشنایی با حلقه هولاهوپ و فواید استفاده از آن

هولاهوپ چیست؛ کمی با تاریخچه آن آشنا شوید

حتی اگر در کودکی با آن بازی ننموده باشید، بدون شک در هنگام خرید لوازم تناسب اندام یا خرید لوازم بدنسازی چشمتان به حلقه های دایره شکل و رنگارنگ خورده است. هولاهوپ در ابتدا به عنوان یک حلقه بازی برای بچه ها معروفیت پیدا کرد. هولاهوپ در واقع یک حلقه گرد و پلاستیکی است که تا زمان ممکن می چرخد تا بیفتد.

پایکوبی هوپ بومیان آمریکا یک نوع پایکوبی است که در آن داستانی را تعریف می نمایند و از حلقه به عنوان یک ابزار جانبی در پایکوبی استفاده می نمایند. آن ها از این وسایل برای نشان دادن فرم های ثابت و پویا استفاده می نمایند که نشان دهنده حیوانات، نمادها و عناصر داستانی مختلف است. پایکوبی با حلقه هولاهوپ به صورت تک نفره و انفرادی با حلقه های متعدد انجام می شد.

حلقه هولاهوپ قبل از اینکه به عنوان ابزارهای پلاستیکی رنگارنگ شناخته شوند (که گاها با آب یا ماسه پر می شوند)، حلقه های سنتی از جنس بید خشک، نخل، حصیر، درخت انگور یا علف های سفت ساخته می شدند. این ابزارها هزاران سال (حتی در قرن 14) است که وجود داشته اند و در دوره های مختلف به وسیله افراد مورد استفاده قرار می گرفتند.

یونانیان و مصریان باستان از هولاهوپ نه تنها به عنوان اسباب بازی، بلکه برای ورزش نیز استفاده می کردند. در سال های اخیر، هولاهوپ دوباره برای اهداف تناسب اندام محبوب شده است. امروزه انواع حلقه هولاهوپ در رنگ ها، سبک ها و مقدار های مختلف وجود دارد. حتی برخی از آن ها چراغ هم دارند که روشن می شوند. برخی از مدل های هولاهوپ دارای مهره ها یا توپ هایی هستند که در هنگام چرخیدن صدا ایجاد می نمایند.

مفهوم کلی هولاهوپ آسان به نظر می رسد، اما وارد شدن به ریتم درست استفاده از آن می تواند چالش برانگیز باشد. شما باید ابتدا درون حلقه قرار بگیرید، یک طرف آن را از خود دور کنید سپس در جهت مخالف فشار وارد کنید تا به حرکت درآید. در روند چرخش، شما باید یک ریتم ثابت با بدن خود ایجاد کنید تا چرخش حلقه را ثابت نگه دارید؛ این کار احتیاج به قدرت بدنی در قسمت میانی بدن و باسن احتیاج دارد.

هولاهوپ وزنه دار یکی از مدل هایی است که به تازگی رایج شده، زیرا ورزش با حلقه هولاهوپ را راحت تر از مدل های سنتی می نماید. این هولاهوپ ها معمولا بین یک تا 4 پوند وزن دارند، این وزن اضافی به شما این اجازه را می دهد که تمرین بیشتری را برای کل بدن خود انجام دهید. بعلاوه طراحی آن به شکلی است که برای مدت زمانی طولانی تری می توانید با آن ها ورزش کنید و دیگر نگران افتادن آن لازم نیست باشید.

فواید حلقه هولاهوپ

سوالی که در ابتدا پیش می آید این است که آیا واقعا لاغری با حلقه هولاهوپ امکان پذیر است؟ چند مطالعه و تحقیق کوچک روی تاثیر حلقه هولاهوپ در لاغری و به طور کلی شرایط بدنی صورت گرفته است که نشان می دهند استفاده از هولاهوپ می تواند فوایدی مشابه با تمرینات کاردیو دارد.

1. کالری حلقه هولاهوپ

ورزش با هولاهوپ یک روش عالی برای کالری سوزی در زمانی است که در پی کاهش وزن هستید. طبق گفته کلینیک Mayo، هولاهوپ با سایر فعالیت های هوازی مثل پایکوبی سالسا پایکوبی شکم و پایکوبی Swing در خصوص کالری سوزی قابل مقایسه است. کلینیک مایو گزارش می دهد که به طور میانه خانم ها 165 و آقایان 200 کالری می توانند با 30 دقیقه ورزش با هولاهوپ بسوزانند.

2. چربی سوزی و کاهش سایز بدن

وقتی به وسیله ورزش به مقدار کافی کالری بسوزانید و رژیم غذایی درست و سالمی را رعایت کنید، درصد چربی بدن خود را می توانید کاهش دهید. بر اساس نتایجی که از یک مطالعه کوچک در سال 2015 به دست آمد، اگر در پی کاهش سایز دور کمر و باسن خود هستید، حلقه های هولاهوپ می توانند ورزش مناسبی برای شما باشند؛ مخصوصا اگر از هولاهوپ وزن دار بهره ببرید. این مطالعه که روی 13 زن در طی 6 هفته انجام شد، نشان داد که زنان به طور میانه توانستند 3.4 سانتی متر از دور کمر و 1.4 سانتی متر از دور باسن خود را کاهش دهند.

3. دستگاه قلبی عروقی را تقویت می نماید

ورزش های هوازی (قلبی عروقی) قلب و ریه را به کار می گیرند و جریان اکسیژن را در کل بدن بهبود می بخشند. این ورزش ها به نوبه خود می توانند خطر بیماری های قلبی و دیابت را کاهش دهند، سطح کلسترول و عملکرد مغز را بهبود ببخشند و حتی باعث کاهش استرس شوند.

هنگامی که در ورزش با هولاهوپ به یک ریتم ثابت برسید، ضربان قلب شما افزایش می یابد، ریه هایتان سخت تر کار می نمایند و جریان خون بهبود پیدا می نماید. در کنار همه این ها، ورزش هوازی به کالری سوزی و تقویت سلامت قلب نیز یاری خواهد نمود.

4. عضلات مرکزی و میان تنه شما را به چالش می کشد

اگر از هولاهوپ استفاده نموده باشید، می دانید که چه قدر باید باسن خود را حرکت دهید تا حلقه دور کمر شما بچرخد. برای حفظ حرکت هولاهوپ، به عضلات مرکزی قوی و تحرک خوب در باسن احتیاج دارید. یادگیری نحوه استفاده از هولاهوپ و تمرین منظم آن، یک راه عالی برای هدف قرار دادن و تمرین دادن عضلات شکم و باسن است.

5. تعادل شما را بهبود می بخشد

داشتن تعادل خوب به شما اجازه می دهد که حرکات بدن را بهتر کنترل کنید. بعلاوه تعادل خوب به بهبود شرایط کلی بدن یاری نموده و باعث می گردد تمرینات دیگر را صحیح تر اجرا کنید. به گفته شورای آمریکایی ورزش، هر نوع فعالیت بدنی که شما را ملزم به حفظ شرایط بدنی و ثبات روی یک پایه حمایتی کند (مثل حلقه هولاهوپ)، می تواند در حفظ و بهبود تعادل موثر باشد.

6. عضلات پایین تنه شما را قوی می نماید

این فقط عضلات اصلی شما نیستند که با حلقه زدن تمرین می نمایند. ماهیچه های پایین تنه شما از جمله عضلات چهارسر ران (جلو ران)، همسترینگ (پشت ران)، باسن، و ساق پا، همگی فشار را احساس خواهند کرد؛ به خصوص اگر از حلقه وزن دار بهره ببرید.

7. فعالیت خانواده-محور

اگر بچه کوچک دارید یا در خانه برای طولانی مدت کار می کنید و زمان کافی برای رفتن به باشگاه ندارید، به جای حذف کردن ورزش می توانید از حلقه هولاهوپ یاری بگیرید. هولاهوپ یکی از راه های ورزش کردن و گذراندن وقت با خانواده به طور همزمان است.

شما می توانید از فرزند، همسر یا حتی والدین خود بخواهید که برای مدتی در این فرآیند سرگرم نماینده با شما همراه شوند. بعلاوه می توانید به صورت یک بازی آن را انجام دهید و ببینید که چه کسی می تواند بیشتر از همه حلقه را دور کمر نگه دارد.

8. ارزان و قابل حمل

برای استفاده از حلقه های هولاهوپ احتیاجی نیست به باشگاه یا کلاس های فیتنس بروید یا در صف استفاده از دستگاه های کاردیو بمانید. این ابزارها قیمت ارزان ای دارند و می توانید در هر جایی (داخل خانه، حیاط، فضای باز و…) از آن ها بهره ببرید. بعلاوه شما می توانید خرید حلقه لاغری ساده یا وزنه دار را به صورت آنلاین هم انجام دهید و مدل های مختلف را آنالیز کنید.

نحوه استفاده از حلقه هولاهوپ

تنها چیزی که برای آغاز احتیاج دارید، خود حلقه و یک فضا برای ورزش کردن با آن است. چند نکته وجود دارد که به شما یاری می نماید در این مسیر حرفه ای تر باشید:

  • سایز درست حلقه را بخرید؛ موفقیت شما در استفاده از حلقه هولاهوپ، ارتباط زیادی با سایز آن دارد. به طور کلی بهتر است که مبتدیان از حلقه بزرگ تری برای آغاز استفاده نمایند، زیرا آهسته تر می چرخید و کنترل آن راحت تر خواهد بود.
  • وزن درستی را انتخاب کنید؛ اگر مبتدی هستید و می خواهید یک هولاهوپ وزنه دار بخرید، مدلی را انتخاب کنید که بین نیم تا یک کیلوگرم وزن داشته باشد. به مرور و با حرفه ای تر شدن حلقه را سنگین تر کنید.
  • ویدیوی آموزشی دیدن کنید؛ در صورتی که می خواهید به تنهایی این مسیر را آغاز کنید، می توانید از ویدیوهای آنلاین و آموزشی یاری بگیرید که اصول اولیه آن را برایتان شرح می دهند.
  • با تمرینات کوتاه تر آغاز کنید؛ سعی کنید به آرامی به بدن خود آموزش دهید که چگونه به درستی با حلقه حرکت کند و سیستم قلبی-تنفسی را به کار بگیرد. به همین علت بهتر است با جلسات کوتاه (10 دقیقه ای) آغاز کنید.
  • در هنگام حلقه زدن ستون فقرات خود را صاف نگه دارید و از ناحیه کمر خم نشوید.
  • لباس های جذب (مثل لگ) بپوشید که از حرکت شما جلوگیری نکند.
  • اگر از قبل آسیب دیدگی (مثل کمردرد) دارید، قبل از آغاز حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید که استفاده از حلقه هولاهوپ برای شما بی خطر است.

در خاتمه

هولاهوپینگ روشی ایمن و سرگرم نماینده برای سوزاندن کالری، کاهش چربی بدن، بهبود تعادل، بهبود سیستم قلبی-تنفسی، تقویت عضلات مرکزی بدن و تناسب اندام است. برترین بخش درباره آن آغاز ارزان و امکان استفاده در هر فضایی است. مانند هر ورزش دیگری، اگر در خصوص سلامت خود نگرانی دارید، قبل از آغاز یک روال نو با پزشک خود حتما مشورت کنید.

منابع: Healthline, Origympersonaltrainercourses, Webmd

منبع: دیجیکالا مگ

به "آشنایی با حلقه هولاهوپ و فواید استفاده از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با حلقه هولاهوپ و فواید استفاده از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید