آمادگی ناتو برای ارسال نیرو درپی افزایش تنش های صربستان و کوزوو

به گزارش وبلاگ مهیار، دبیرکل ناتو اظهار داشت این ائتلاف در صورت تشدید تنش های صربستان و کوزوو، نیرو های حافظ صلح خود را در کوزوو افزایش خواهد داد.

آمادگی ناتو برای ارسال نیرو درپی افزایش تنش های صربستان و کوزوو

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو چهارشنبه 17 اوت 2022 (26 مرداد) کنفرانس خبری مشترک با آلبین کورتی نخست وزیر کوزوو و همچنین کنفرانس دیگری با الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان در مقر ناتو در بروکسل، مرکز بلژیک برگزار کرد.

به گزارش رویترز، دبیرکل ناتو پس از این کنفرانس خبری، در آستانه مذاکرات با تسهیل اتحادیه اروپا بین همسایگان غرب بالکان، گفت در صورت تشدید تنش ها با صربستان، نیرو های حافظ صلح خود را در کوزوو افزایش خواهد داد.

ینس استولتنبرگ گفت: ما اکنون یک مأموریت مهم داریم، مأموریت ما حضور نظامی با نزدیک به 4 هزار سرباز در کوزوو است.

دبیرکل ناتو با بیان این که ناتو در صورت نیاز، نیرو های خود را جابه جا و در جا هایی که نیاز است مستقر خواهد کرد، گفت: ما حضور خود را افزایش خواهیم داد. ما در حال حاضر حضور در شمال را افزایش داده ایم و آماده انجام کار های بیشتر هستیم.

تنش ها بین صربستان و کوزوو در ماه جاری میلادی زمانی شعله ور شد که پریشتینا (مرکز جمهوری تازه استقلال یافته کوزوو) اظهار داشت که صرب های ساکن شمال را که مورد حمایت بلگراد هستند و نهاد های کوزوو را به رسمیت نمی شناسند، ملزم می کند تا از پلاک های خودرو های صادر شده در مرکز کوزوو استفاده کنند.

اوضاع پس از آن آرام شد که آلبین کورتی نخست وزیر کوزوو، تحت فشار آمریکا و اتحادیه اروپا، با به تعویق انداختن قانون شماره گذاری تا 1 سپتامبر موافقت کرد و نیرو های حافظ صلح ناتو بر برداشتن موانع راه اندازی شده از طریق صرب ها نظارت کردند.

با این حال الکساندر ووچیچ رئیس جمهور صربستان در کنفرانس خبری در ناتو گفت که مذاکرات با نخست وزیر کوزوو در روز پنجشنبه، که از طریق اتحادیه اروپا تسهیل خواهد شد، سخت خواهد بود، زیرا دو طرف تقریباً در همه چیز با هم اختلاف نظر دارند.

کورتی که پس از این با استولتنبرگ ملاقات کرد، بر عزم کوزوو برای عضویت در ناتو تأکید کرد.

وی با ربط دادن مسائل به نفوذ روسیه به وبلاگ مهیار گفت: تهدیدها، خطرات و چالش هایی که ناتو در فضای امنیتی کنونی با آن روبرو است، برای کشور ما نیز احساس می شود. نهاد ها و شهروندان کوزوو در شرایط کنونی دلایلی دارند که نسبت به رویکرد مخرب همسایه شمالی ما در قبال کوزوو و به طور کلی منطقه تحت برنامه مضر روسیه برای اروپا و بالکان هوشیار باشند.

کوزوو در سال 2008 تقریباً پس از یک دهه درگیری های نظامی علیه حکومت بلگراد، از صربستان جدا شد.

وبلاگ مهیار بین الملل اروپا و آمریکا

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "آمادگی ناتو برای ارسال نیرو درپی افزایش تنش های صربستان و کوزوو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی ناتو برای ارسال نیرو درپی افزایش تنش های صربستان و کوزوو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید